Tack för länken!
Då både min mamma och pappa har stora problem med rök kan vi aldrig ta med dem ut på en restaurang utan att först besöka den för att kontrollera att den s.k. rökfria delen verkligen är rökfri. Heder till alla restauranger som vi kan besöka!
Pappa älskar tradjazz men kan omöjligt gå ut och lyssna "på lokal". Däremot kan han passa på när kyrkorna bjuder in band (får jag ge Göta River Jazzmen lite gratisreklam?

).
Danmark är ett hopplöst land för rök-allergiker att besöka - tyvärr. Förvånansvärt lite förståelse för att vissa blir sjuka av rök.
Däremot är USA suveränt (åtminstone vad det gäller rökfria restauranger

).
Har ni några tips på andra bra/dåliga länder för folk som av hälsoskäl inte klarar av rök alls?
Själv kan jag tipsa om en kryssning vi gjorde runt Kanarieöarna för ett par år sedan (reste med Ving på båten Carousel). På båten var de flesta "lokaler" helt rökfria (bl.a. matsalen) och det fungerade utmärkt. I barerna var rökning tillåten i ungefär halva men den rökfria delen var helt OK att besöka.
Gambia är ett annat land som kan vara OK. Många röker men förklarar man sitt problem så är de jätteförstående och gör allt för att hjälpa till.
(Ursäkta om jag hamnat lite "off topic" från KOL).
/Mimmi