Skiljer säker jättemycket mellan orter och landsändar ... och år från år ... vad som går åt och vad man kan ta betalt.
Ska man kunna ta betalt så bör man se till att inte ha det som alla de andra har, de "stora grabbarna" på torget har tre tomater, en vanlig, en cocktail och en busk ... de kostar mellan 15 och 25 kr. Deras busktomater är gigantiska - dopade (och en smaklös sort - Totem F1) men ser imponerande ut. Jag har 70 sorters tomater och tar mellan 30 och 45. Jag säljer såklart färre men har bättre marginal per planta. Min sambo är diagnosticerad som "pelargontok" och säljer rotade sticklingar och små fröplantor av ovanliga sorter för 35-40:- utan knot ... medans de andra säljer gigantisk pelargonbuskar i full blom ... 22:- eller 6 för 100:- ... 9/10 av kunderna vill såklart ha de stora billiga men skulle vi sälja såna fick vi investera 1 mille i växthus och inte 20 lysrör i vardagsrummet.
Hyfsade plantor av kronärtskocka tar jag 30:- för, dom är så snygga så dom säljer sig själva, lite större physalis/Gyllenbär (med några frukter på) 40-50:- (dom går alltid åt först och växer väldigt snabbt och tacksamt).
Squash, gurka, pumpa m.m. har jag tagit 20:- för idag och alla har gått åt. Dom går snabbt att driva upp också.
Sommarblommor tar jag 20:- för ... två för 30. Skulle haft dem själv egentligen men nu ska vi ju flytta och allt så det är lika bra att sälja av allt som säljas kan ... sen blir det komposten.
Kryddor 20:- och så diverse småskräp som jag "hittar" i växthus eller trädgård brukar jag ta en tia för eller ge som bonus ... alla gillar en gratisplanta och nöjda kunder kommer igen.
Ska man sälja oanseliga eller ovanliga plantor måste man se till att informera ordentligt också ... det är värt att lägga lite tid på skyltar och informationsmaterial. En del kollar på allt men de flesta går bara förbi om dom inte vet vad som står på ditt bord eller letar efter nåt speciellt.
--------------------
Hannasgården utanför Hammenhög, i Hjärtat av Österlen. Café - Gårdsbutik - Plantskola - Trädgård Hannasgarden.se
|