Skatmor skrev:
CITAT
Att vi konsumenter styr med att fråga efter giftfritt är inte sant.
Jag tror att slutsatserna om det blir olika beroende på de erfarenheter man har. Just det att påverka en affär kan vara väldigt segt, men ibland kan det också gå snabbare än man vågat hoppas på!
ICA har jag samma erfarenhet av som du Skatmor - hualigen så segt att få dem att testa om giftfritt kan vara något! Konsum är bättre, men de går verkligen upp och ned.
Jag har inte varit särskilt aktiv utöver att ha talat med personal och butikschefer där jag bor, men några gånger har jag varit med om att
- stolpa upp till lokaltidningen med en lokalt boende kulturkändis och påpeka att våra lokala mataffärer är sämre på ekologiskt än andra. Fick omedelbar effekt!
- gått med en ung, lokal miljögrupp till ett par butiker på möten med butikscheferna. Ungdomarna hade förslag på små affischer om att köpa ekomat som de lovade sätta upp om affären köpte in. God effekt, och blev också noterat i lokaltidningen efter en tid.
- hört om skolor och dagis som ställt som krav att få köpa ekologisk frukt och mjölk för att handla i affären. Fick god effekt.
Äpplen är svårt att odla utan giftbesprutning och konstgödsling eftersom vi konsumenter vant oss vid att ha saftspända äpplen utan prickar på skalet hela året. Storlek och färg premieras starkt när den svenska bonden får betalt, men det är faktiskt bönderna själva som sitter och styr pris- och kvalitetsreglerna i packningsföretagen också, som ägs gemensamt. Där har man definierat hur mycket betalt man får för i första hand storlek och i viss mån färg (man kan spruta fram färg också...). Man får inte betalt för att äpplena besprutats mindre eller inte alls till exempel.
Inga av de fruktodlare jag talade med var emot att ta in andra aspekter på prissättningen, men de trodde inte att det fanns ett konsumentintresse. Och det är vi det!
Jag älskar äpplen och de svenska sorterna och blir glad när de köps in allt mer om hösten i butikerna. Men efter att ha sett de mängder gifter som sprutas på dem, i trädens jord och i luften runt odlingarna blir jag mindre sugen. Svenska fruktodlare är bra för många är öppna med att visa sina exakta sprutscheman - jag fick se hela pärmar med vilka rader äpplen som besprutats med vad och när.
Två gånger i veckan ca, och mer en regnig, fuktig sommar. Jag åt ETT äpple när jag var i äppelriket Kivik...
Bönderna borde få MER betalt ju mindre de giftsprutar och ju mer de gödslar organiskt!!!