Angående ljuset till tomater: KRAV-odlare får inte tillsätta hur mycket artificiellt ljus som helst kommer inte ihåg hur många timmar man får använda artificiell belysning just nu. Detta är en av orsakerna till att KRAV-odlare utav tomat inte brukar odla mitt i vintern utan man brukar göra ett uppehåll på några månader.
Ibland kan dock KRAV-vara lite mildare i sitt regelverk ofta när man hittar giftrester så kan man få några års karens innan man får kalla sig KRAV-odlare igen, mitt jobb är dock en skola så här har KRAV faktiskt lovat att nästa omgång tomater får vi kalla KRAV-tomater ifall vi följer alla regler. (fast eleverna på skolan var nog glada att KRAV hittade giftrester för våran uppköpare ville bara ha KRAV-tomater så vi fick sälja alla tomaterna för en symbolisk summa varje vecka till eleverna)
Kan också lägga till att det kostar ganska mycket att vara ansluten till KRAV det är inte gratis för odlare att vara med i KRAV, dessa avgifter betalar den största delen av kontrollerna.
Angående utseende på äpplen: Numera kan man nog inte se på äpplenas skal om de är svenska i januari, numera går många odlare över till ULO lager vilket är lager där man suger ut syret, utan syre avstannar mognadsprocessen och man kan faktiskt lagra svenska äpplen en bra bit in på våren utan att kvalitén eller utseendet försämras.
Visst är det så att svenska konventionella fruktodlare använder kemiska medel men jag litar på att karenser hålls och liknande, så jag köper svenska äpplen men jag undviker utländska äpplen, dels vet jag inte vilka regler som gäller utomlands men främsta orsaken är att smaken brukar vara sämre på utländska äpplen.
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|