Jo det är fruktträd. Är inte så intresserad av frukt från bok, ek och gran. Men väl äpple, plommon och kanske päron. Är mera sugen på att såga ner päronträden helt! De bär ingen bra frukt. Det blir bara små hopknorvlade knölar som är fläckiga.
Jag har 2 päronträd, 5 äppelträd och ett plommonträd. Missade nog ett äppelträd sist jag skrev.
När jag "klippte upp dem" sågade jag och klippte på undersidan av de nedersta grenarna. Grenar som petade neråt helt enkelt!
Ett träd klippte jag vid fel tidpunkt. Jag minns inte när men de kan ha varit i mars och då blev det massor av vattenskott? (Heter de så när trädet skjuter ut massor av skott för att kompensera de grenar som kapades) Stor misstag!
Min dröm just nu är att ha vackra äppelträd med breda relativt låga trädkronor som man dock ska kunna gå under med gräsklipparen utan att se ut som man varit i slagsmål med en katt!
Mardrömmen är bara att ta reda på allt ris efteråt. Förra gången jag klippte klippte jag bara "lite" och jag vet inte hur lång tid det tog innan jag fick bort allt! Typ 1½ år.
|