Pincera = nypa. Man nyper alltså av de fortfarande mjuka skotten. Med naglarna eller sekatör. Mina Zilga och Sukribe skulle ha växt ihjäl sig om jag väntat tills druvorna var som ärtor. Dom tog upp en hel garagevägg ändå. Jag tar 2 blad utanför en blomklase. Så tidigt som möjligt, när bladen går att skilja ut. Med naglarna. Dom kan ta närmare intill. Kraftiga sidogrenar kan få sätta 2 blomklasar, och jag tar 2 blad utanför den andra. Grenar som inte blommar tar jag efter 2-4 blad, sådär som känns bra. Detta enligt "proffs-"beskärningsregler. Plantorna skjuter nya skott och blad hela tiden, så pinceringen får upprepas flera gånger. Plantan mår bättre av att mjuka skott nyps av än av hård beskärning på vintern på förvedade skott. Min vinterbeskärning blir ganska snäll när jag nypt bra under sommaren. Så släpper jag upp någon ny gren emellanåt för att förnya plantan. När druvorna börjar mogna nyper jag bort blad som skuggar för mycket. Det blir korgvis med blad. Med denna behandling har jag fått som mest ca 10 lliter druvor, förutom det ungarna nallat innan. På en planta. (Zilga)
--------------------
Hälsningar Eva
|