Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Naturtomt med usla förutsättningar., Hur börjar man från kaos?
          annchen
          Inlägg 09-06-2007, 13:42
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 54
          Medlem nr: 10 944

Hej!

Min trädgård ligger på det småländska höglandet, i zon 4-5. Vi har totalt negligerat den i flera år i stöten och har ingen möjlighet att vara där på heltid. Under de senaste åren har vi arbetat som besatta med diverse generella upprustningsprojekt, som stängsling, murläggning och allmänt fixande. Nu är det emellertid dags att börja ta sig an grönskan. Det stora problemet är underlaget och växtligheten.

I princip hela tomten verkar bestå av en grässvål genombruten av sega rötter, på ungefär 3 dm. Lyckas man väl gräva sig ner, är det stenhård lerjord i botten, eller på sina ställen lätt, sandig jord. På våren kan det bli riktigt sankt i fruktträdgården.

Den växtlighet som främjas är gräs i mängder, sly, lupiner, nässlor, midsommarblomster/andra ängsväxter och ogräs i parti och minut. Dessutom är jorden ofta lätt stenbunden, samt HELT genombruten av vidriga sorkhål. Att gå i en rak linje genom trädgården utan att falla omkull med ena foten fast förankrad i ett djupt hål, är således en omöjlighet.

Jag skulle gärna vilja ha en relativt välskött gräsmatta, men framför allt plan mark.

Nu är min fråga; var i hela fridens namn skall jag börja?

I fråga om växtligheten: att köra en gräsklippare är bara att glömma. Lie är för svårt och jobbigt. En trädgårdstraktor med slåtterbalk är väl ett alternativ, men det måste i så fall anförskaffas. Skall jag göra allting på en gång, eller satsa på punktinsatser?

I fråga om jorden: Vad kan jag göra för att förbättra jorden? Skall jag bara köpa tolv ton jord, sprida ut överallt och hoppas på det bästa?

Jag blir ytterst tacksam för alla tips och förslag!

Bästa hälsningar

Anna

P.S. - Jag dubbelpostar i två forum, då jag är lite osäker på var frågan bäst passar in; hoppas att det är okay.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          annchen
          Inlägg 09-06-2007, 20:29
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 54
          Medlem nr: 10 944

Sailor Pluto:

Ja! Rund kryddträdgård! Det har jag gjort en fantaaaaaastisk ritning för! Haha. Den skall emellertid ligga i det som är en sjö på våren, så det är bäst att ordna det först. biggrin.gif

Ophelia:

Sitta?! I trädgården?! När skall vi ha tid att sitta?! Nej, skämt åsido, det är ett utmärkt förslag, men vi har fantastiskt sköna verandor, och en finfin berså. Att huset skall flyttas och att ett nytt skall byggas upp på dess ställe (ett större) innebär också att plats måste lämnas för transporter och annat. Av samma skäl är det svårt att planera för rabatter och andra planteringar i närheten av huset.

Ja, almarna måste hamlas igen. Senast var på 80-talet och de skuggar minst en tredjedel av trädgården, så det måste årgärdas. De klarade det helt utan problem förra gången, så det går förhoppningsvis igen. (De är i en allé, så det blir knasigt om bara några hamlas.)

Tack för alla goda råd!

Anna

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-06-2025, 21:22

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon