annchen
Hej!

Min trädgård ligger på det småländska höglandet, i zon 4-5. Vi har totalt negligerat den i flera år i stöten och har ingen möjlighet att vara där på heltid. Under de senaste åren har vi arbetat som besatta med diverse generella upprustningsprojekt, som stängsling, murläggning och allmänt fixande. Nu är det emellertid dags att börja ta sig an grönskan. Det stora problemet är underlaget och växtligheten.

I princip hela tomten verkar bestå av en grässvål genombruten av sega rötter, på ungefär 3 dm. Lyckas man väl gräva sig ner, är det stenhård lerjord i botten, eller på sina ställen lätt, sandig jord. På våren kan det bli riktigt sankt i fruktträdgården.

Den växtlighet som främjas är gräs i mängder, sly, lupiner, nässlor, midsommarblomster/andra ängsväxter och ogräs i parti och minut. Dessutom är jorden ofta lätt stenbunden, samt HELT genombruten av vidriga sorkhål. Att gå i en rak linje genom trädgården utan att falla omkull med ena foten fast förankrad i ett djupt hål, är således en omöjlighet.

Jag skulle gärna vilja ha en relativt välskött gräsmatta, men framför allt plan mark.

Nu är min fråga; var i hela fridens namn skall jag börja?

I fråga om växtligheten: att köra en gräsklippare är bara att glömma. Lie är för svårt och jobbigt. En trädgårdstraktor med slåtterbalk är väl ett alternativ, men det måste i så fall anförskaffas. Skall jag göra allting på en gång, eller satsa på punktinsatser?

I fråga om jorden: Vad kan jag göra för att förbättra jorden? Skall jag bara köpa tolv ton jord, sprida ut överallt och hoppas på det bästa?

Jag blir ytterst tacksam för alla tips och förslag!

Bästa hälsningar

Anna

P.S. - Jag dubbelpostar i två forum, då jag är lite osäker på var frågan bäst passar in; hoppas att det är okay.
Tesa
Du kanske kan köra trimmer över alltihopa för att få det på en hanterlig nivå..det finns ju lite kraftigare doningar som tillbehör till röjsågar som säkert går att hyra...
Sen vet jag inte vad du menade med "plan mark" men annars är ju ett alternativ att göra upphöjda rabatter genom att helt sonika täcka över ogräset med markduk och sedan fylla fräsch jord uppepå..
Ska du få en välskött gräsmatta av en ogräsåker så får du nog börja från början igen..gräv upp den gamla jorden, fyll på ny och så alt. lägg gräsmatta..
Har man inte så bråttom så odlar man potatis först och gör gräsmatta sen.. smile.gif
annchen
Tack för svar!

Ja, röjsågen går varm, men det är för ohanterligt att släpa omkring den på 5000 kvadratmeter med alla sorkhål och stenar, annars är det enda sättet att få bukt med ogräset.

Haha, ja, plan mark... det vore skönt att inte stå med ena benet i jord upp till knät och det andra på den kuperade "gräsmattan".

Tränger potatisen undan ogräset? Jag har två land som jag växelodlar i, men de växer friskt över om jag inte fräser dem...

Anna
Sailor Pluto
Oj, man blir nästan rädd för din trädgård giggle.gif ! Man får perspektiv på sin egen också, den klafisga lerjorden jag har känns plötsligt bra mycket roligare.

Det allra första du borde göra är att slänga ihop en planering över trädgården. En gräsmatta verkar du vara säker på att du vill ha smile.gif . Och med plan mark kanske du menar "utan sorkhål att snubbla i"? Vet faktiskt inte hur man ska göra med sånt, kanske nån annan vet? Hur som helst: klura ut vad du vill göra med trädgården och skriv ner/skissa upp på ett papper. Det blir lite lättare att se var man ska börja (enligt mej åtminstone smile.gif ).
Att det behövs jordförbättring är solklart. Jag skulle nog gräva upp precis allt ogräs och liknande på den plats som ska bli rabatt, och sedan fylla på med ny jord. Eller täcka hemskheterna med markduk och fixa upphöjda planteringar som Tesa skriver. Kan bli hur snyggt och lättskött som helst, och du slipper ovälkomna växter. Både ätbara saker och perenner trivs på såna ställen smile.gif .

Med punktinsatser (bra uttryck förresten) så kanske det tar tid att få en trevlig trädgård. Fast å andra sidan så verkar det vara det roligaste trädgårdsmänniskor vet: att det tar lång tid att ställa iordning biggrin.gif . Mmmm, flera års ihärdigt grävande och planterande! Och sen kan man (förhoppningsvis) visa fram en tjusig trädgård och veta att man gjort allt själv. Det är förstås upp till var och en hur man gör.
annchen
Ah, ja, det har verkligen fått förfalla. Det var riktigt fint en gång i tiden (70/80-talen) då det fanns en stor, välskött örtagård, grönsaksland och en gräsmatta som var så plan att man kunde spela krocket på den. (!!!)

Men, eh, det var då det.

Planering; självklart! Det har jag redan en, såklart. Det är bara så svårt att veta var jag skall börja! Om jordförbättring är ett nödvändigt förstasteg så kommer ju bara det ta en halv livstid, känns det som. Det är ju inte riktigt så illa, men jorden är ganska bra och allting växer helt okontrollerat. Gräs och blommor överallt! Ängar är fina, men om allting är en äng så är det trist.

Förmodligen är det som du säger; ett rejält tillskott med ny jord kommer göra skillnad och i vart fall plana ut de sanka områdena (dessvärre passar inget av dem för en damm) och fylla igen några av sorkhålen.

Det är klart att det får ta tid! Det är ju halva nöjet, att veta att man har någonting kvar på 'att göra'-listan.

Rabatter får nog bli nästa steg, helt enkelt med tanke på att det är så övervuxet att en rabatt helt blir uppäten på en enda sommar. Den får vara hur upphöjd den vill, det säger bara, "Slörp!", så har gräset och rötterna svalt den helt.

Tack för tips och pepping!

Anna
Tesa
Du kanske ska koncentrera dig på en liten bit av den där enorma trädgården och ta det lite pö om pö..nyodla litegrann varje år..5000 kvadrat är inget man sköter om med vänsternäven precis..så om 30-40 år kanske du är färdig.. flirting.gif
Nä..men allvarligt..det låter som att ta sig vatten över huvudet med ett sånt utgångsläge..och det ska ju skötas sen också unsure.gif
annchen
Helt sant! Men det är alldeles för lätt att bli otålig och vilja göra precis allting på en gång... då hjälper det om man har något projekt som verkligen gör skillnad, och som SYNS. Därför var det smart att vi började med att lägga den 80 meter långa stenmuren! Bakom den skall vi plantera en rosenhäck nu i sommar. Det känns som en bra början.
kerstin z5-6
jag startade med liknande förutsättningar -finns bilder i mina gamla album -kanske hittar du nåt tips där
Roshäck låter utmärkt!
Ophelia
Mitt råd är att skaffa en överblick, skissa och fundera. Därefter ta EN plats åt gången!
annchen
Ja, rosenhäcken tror jg också blir bra! Vi blandar rugosa och andra jämnhöga helt friskt, med blandade färger för att det skall ge ett vildare och livligare intryck.

Mot vägen ligger stenmuren, som löper längs med hela tomtgränsen. Innanför den är ett ganska lågt stängsel med fårnät och bakom detta planterar vi rosorna. Tanken är att de skall växa igenom stängslet och så småningom dölja det i det närmaste helt. Rosorna blir nog vackra mot stenarna också, hoppas jag.

Där innanför blir det sedan bärbuskar och fruktträd (ja, de står ju där de står).

Ja, en plats i taget låter avgjort bäst. Problemet är bara att lista ut var vi skall börja! Alla almarna skall hamlas med skylift och ett av bostadshusen skall flyttas, så jag måste ta med alla stora arbeten i beräkningarna... annars blir det bara att riva upp och göra om och det är så trist.

Anna
Sailor Pluto
Hihi, tänkte inte på att du kanske redan åstadkommit en planering smile.gif . Då har du iaf kommit en bit! Det låter väldigt bra med roshäcken också, måste jag passa på att säga 000.gif .
När jag bestämde vart i trädgården jag skulle börja renovera så tog jag helt enkelt en av de mest framträdande platserna som absolut inte var snygg att visa besökare. Rabatten syns från gatan och man går förbi den varje dag, även fast den inte ligger precis vid entrèn (riktigt tråkig var den att titta på). Man skulle också kunna säga att jag tog mej an det som var mest irriterande giggle.gif . Så nu när den planteringen är klar blir det till att gräva ur den fruktansvärda björkslyrabatten. Den kommer tvåa på irritations-moment-listan. På tredje plats kommer ett område där gräsmattan bara består av mossa, och där det faktiskt borde ligga en rund kryddgård.
Ophelia
Ja, en plats i taget låter avgjort bäst. Problemet är bara att lista ut var vi skall börja! Alla almarna skall hamlas med skylift och ett av bostadshusen skall flyttas, så jag måste ta med alla stora arbeten i beräkningarna... annars blir det bara att riva upp och göra om och det är så trist.
Anna
[/quote]

Börja med ett ställe där ni brukar sitta och som ni vill ha som en samlingsplats att sitta ner tillsammans med vänner och familj om ni nu inte har ett trevligt sittställe. Därefter kan det vara bra att kanske planera för andra trevliga sittställen. Eller kanske börja med en vacker plantering i närhemet av huset som kan vara fint att besöka. Det där med att flytta bostadshus och hamla almarna, vilket är nödvändigast? Måste alla hamlas? En sak i taget. Tänk efter före så får du din drömträdgård, förr eller senare och du slipper få panik över ett gigantiskt arbete och då blir det INTE kul.
annchen
Sailor Pluto:

Ja! Rund kryddträdgård! Det har jag gjort en fantaaaaaastisk ritning för! Haha. Den skall emellertid ligga i det som är en sjö på våren, så det är bäst att ordna det först. biggrin.gif

Ophelia:

Sitta?! I trädgården?! När skall vi ha tid att sitta?! Nej, skämt åsido, det är ett utmärkt förslag, men vi har fantastiskt sköna verandor, och en finfin berså. Att huset skall flyttas och att ett nytt skall byggas upp på dess ställe (ett större) innebär också att plats måste lämnas för transporter och annat. Av samma skäl är det svårt att planera för rabatter och andra planteringar i närheten av huset.

Ja, almarna måste hamlas igen. Senast var på 80-talet och de skuggar minst en tredjedel av trädgården, så det måste årgärdas. De klarade det helt utan problem förra gången, så det går förhoppningsvis igen. (De är i en allé, så det blir knasigt om bara några hamlas.)

Tack för alla goda råd!

Anna

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon