Hej!
Jag fick själv en Calamondin förra sommaren, som stormtrivdes i soligt läge utomhus.
Jag har turen att ha ett inglasat uterum, så när det började bli kallare och risk för frost, satte jag in krukan där. Men när det började bli riktigt kallt kunde så klart inte Calamondinen stå kvar på uterummet.
Jag har inte heller någon bra plats att förvara växter under vintern, så jag fick chansa lite. Jag har två egensådda citrusplantor sedan tidigare, som överlevt ett par år, så det fick bli samma behandling som de fått. Jag satte krukan i ett söderfönster (med det inglasade uterummet utanför, så det är lite mörkare än ett vanligt söderfönster) utan element under. Alltså lite svalare. Dock inte extremt svalt, vi har ganska varmt i vårt hus. Där stod den från december tills det blev tillräckligt varmt på uterummet i våras. Visst, plantan tappade ganska många blad under inomhusvistelsen, men den verkade ändå må bra. Den hade frukter kvar hela tiden och blommade lite grann, så troligtvis fick den inte riktigt den vila den skulle haft. Men nu står den återigen utomhus och har massor av blommor och flera frukter på gång och verkar inte ha tagit någon skada av inomhusvintern.
Det är dock väldigt lätt att citrusväxter drabbas av ohyra när de står inomhus. Mina plantor drabbades också. Men ett par rejäla duschar i samband med utomhusflytten har gjort susen.
Lycka till med din Calamondin! (Den har tyvärr lite sura frukter, men de funkar bra i juicedrinkar, om du inte redan provat...)
|