CITAT (freddie @ 10-06-2007, 21:49)

Min plan är som följer:
För att inte lura citrusen att gå i vila placera inte utomhus för tidigt - dvs låta den stå inne i värmen, ljust västerläge, till varmaste månaden juli. I juli placera ut dem på balkongen (jag har en ej inglasad, förhållandevis ljus men något väderutsatt balkong i österläge) så länge som möjligt, kanske till första frosten, för min del vanligtvis i slutet på oktober, början november (jag bor vid kusten, sydligaste Sverige). Skyddar dem mot höstregnens väta. När frosten kommer placerar jag dem på vinden i ganska ljust österfönster 10-18 grader. Sedan tar jag in dem i lgh 19-20 grader i februari-mars när ljuset börjar återkomma, eventuellt med extrabelsysning. På detta sätt gissar jag att citrusarna får sin vintervila och en någorlunda godtagbar årsrytm. Synpunkter på min geniala (?) plan välkomnas!
du kan sätta ut den tidigare om du vill ,, mina åker ut redan i mars-april i skuggan första tiden och in i svalt utrymme eller skydd vid frost om det hotar . sen börjar dom växa på nytt i maj och har då gått ur vilan sen i maj placeras dom lite ljusare då ute så gör jag sen på vintern innan nätterna går under 0c åker dom in i vila ca +10c och mörkt i en källare