Mailade två cementgjuterier och frågade om priser på de grejer som jag hade räknat ut skulle passa.
Det lokala gjuteriet - därifrån ringde en hånande karl och raljerade över mina frågor, mina idéer och sa att han fattade ingenting. Han uppträdde så att jag kände mig tillplattad och bortgjord. Jag försökte hålla fanan högt och skämtade om mig själv och höll rösten stadig. Jävla drummel.
Det andra större gjuteriet - därifrån ringde en tjej som hade tagit reda på de varor jag hade frågat om och vad de vägde med tanke på transporten. Hon tyckte det var trevliga idéer jag hade och vi diskuterade olika alternativ. Hon tyckte att det blev väldigt dyrt för att de cementrör de har måste ha dimentioner att de ska stå pall för högt tryck. Jag var jättevälkommen till våren och vi kunde gå runt och titta på vad de hade som skule kunna passa mig. Sen sa hon att det fanns kanske stora krukor som man kunde vända upp och ner som skulle kunna fungera på samma sätt (att skydda mina avloppsrörsluckor i rabatten). Jättegullig tös.
Sensmoral? Billiga poäng om kvinnor och män? Men jag vet av erfarenhet att som kvinna kan man bli hånfullt bemött när man träder in på den manliga arenan. Jag har blivit kränkt i biltillbehörsaffärer, däckfirmor, på rörledningsfirmor, byggmarknader och nu som sagt cementgjuteri.
För att inte tala om hur ofta jag blir illa behandlad av unga killar (främst av utländskt ursprung) när de sitter bakom ratten. Men det råkar även min unga vackra dotter ut för. Jag blir skiträdd ibland när jag åker med henne, men hon tröstar lakoniskt med "att dom dissar mig bara för att jag är tjej, mamma, jag är van"
Varför ska det vara så? Blir ni män illa bemötta i underklädesaffärer? på barntillbehörsavdelningen? kvinnokliniken? parfymerier? om man nu traditionellt ska dela in den manliga/kvinnliga världen.
--------------------
Eva i zon I
|