Full version: Är cementrör dyrt?
Eva Swahn
Jag behöver höja upp avloppslock som ligger på tomten för att jag fyller på mina rabatter med jord. Ja, sånna saker som är av järn, runda och cirka 40 cm i diameter och ligger i marknivå. Jag vet inte vad det heter.

Nu undrar jag om man kan göra så att man köper cementrör och trär över dessa anordningar. Det är ju en krage på dessa under markytan och jag tänkte att man kunde ställa cementröret på denna krage. Sen skulle jag också köpa ett lock som jag la ovanpå cementröret.

Jag har två sånna som ligger ganska nära varandra. Då tänkte jag att jag skulle trä över cementrör i lite olika höjd, kanske 40 och 50 cm höga. Sen skulle jag har dessa att sätta krukor på. Marschaller kanske vid fest. De står nära min entré så för att göra konst av nödvändigheten planerar jag så.

Nu undrar jag, får man göra så? Kan reningsverket eller vem det nu är som har med sånt här att göra, lägga sig i? Kan det vara nån nackdel, med att det kan bildas lukt eller nått? Kommer rören att välta lätt? Är cementrör dyrt? och locken? Var köper man sånt?
Virgo
Tänk om det regnar lite häftigt i Skåne eller det blir en snörik vinter. Då blir det träskmark på din tomt eftersom dräneringen inte funkar som den ska.

Lägg kullerstenar runtom avloppslocket istället Då kan allt vatten rinna ner i avloppet som tidigare.

Skulle knappast tro att gatukonteret tillåter att man ändrar sådant utan deras godkännande.
Ralf
Det som sitter överst i järn heter faktiskt beteckning (stavas med E inte Ä, vi hade väldigt roligt åt en kollega som hade faxat o beställt betäckningar).

Beteckningen tillhör föreningen.

Förslagsvis köper du ett rör i samma dimension. Dessa företag har även betonglock som passar ovanpå röret. Det är inte dyra grejer men jag vet ej hur mycket påslag din lokala grossist lägger på.

Om nu marken runt beteckningen har blivit mycket högre så kan du göra en slutning som du klär till exempel med runda stenar om du ej vill köpa betongrör.
Ingrid på Västkusten
Det här med påslag - vi har kontakt med ett 'lokalt' cementggjuteri som berättade att om man köper ifårn t ex Skanska så är dte cirka 4 gånger deras pris för just cementringar. Vi köpte en ring för 400 pix ( via vår vanliga leverantör) fick reda på att hade vi kört dit direkt så hade vi fått den för 250 kr(!) och att Skanska tar cirka 1100 (!)

Nästa gång kör vi dit direkt;-))

Hälsar Ingrid
Eva Swahn
Mailade två cementgjuterier och frågade om priser på de grejer som jag hade räknat ut skulle passa.

Det lokala gjuteriet - därifrån ringde en hånande karl och raljerade över mina frågor, mina idéer och sa att han fattade ingenting. Han uppträdde så att jag kände mig tillplattad och bortgjord. Jag försökte hålla fanan högt och skämtade om mig själv och höll rösten stadig. Jävla drummel.

Det andra större gjuteriet - därifrån ringde en tjej som hade tagit reda på de varor jag hade frågat om och vad de vägde med tanke på transporten. Hon tyckte det var trevliga idéer jag hade och vi diskuterade olika alternativ. Hon tyckte att det blev väldigt dyrt för att de cementrör de har måste ha dimentioner att de ska stå pall för högt tryck. Jag var jättevälkommen till våren och vi kunde gå runt och titta på vad de hade som skule kunna passa mig. Sen sa hon att det fanns kanske stora krukor som man kunde vända upp och ner som skulle kunna fungera på samma sätt (att skydda mina avloppsrörsluckor i rabatten). Jättegullig tös.

Sensmoral? Billiga poäng om kvinnor och män? Men jag vet av erfarenhet att som kvinna kan man bli hånfullt bemött när man träder in på den manliga arenan. Jag har blivit kränkt i biltillbehörsaffärer, däckfirmor, på rörledningsfirmor, byggmarknader och nu som sagt cementgjuteri.

För att inte tala om hur ofta jag blir illa behandlad av unga killar (främst av utländskt ursprung) när de sitter bakom ratten. Men det råkar även min unga vackra dotter ut för. Jag blir skiträdd ibland när jag åker med henne, men hon tröstar lakoniskt med "att dom dissar mig bara för att jag är tjej, mamma, jag är van"

Varför ska det vara så? Blir ni män illa bemötta i underklädesaffärer? på barntillbehörsavdelningen? kvinnokliniken? parfymerier? om man nu traditionellt ska dela in den manliga/kvinnliga världen.
Ralf
Eva, som man kan jag bara beklaga. Jag är av de få på mitt jobb som träffar slutkunder o försöker behandla alla lika o stå till tjänst flera sätt än som är min enkla plikt. Men ibland komer det kvinnor o försöker begära mera för att dom ekvinnor o då får dom fjäska för männen i sin egen närmaste omgivning.
nilla
CITAT (Eva Swahn @ 23-11-2003, 15:34)
Men jag vet av erfarenhet att som kvinna kan man bli hånfullt bemött när man träder in på den manliga arenan. Jag har blivit kränkt i biltillbehörsaffärer, däckfirmor, på rörledningsfirmor, byggmarknader och nu som sagt cementgjuteri.

Jag undviker helst brädgårdar om jag inte har nån kvinnlig vän med som stöd - att gå dit med en man blir lätt förvirrande eftersom dom då i regel konfererar med honom om vad jag ska köpa! rolleyes.gif

Är det kanske så att den här sortens affärer är nån sort sista manlig revir som man desperat ska skydda mot rabiata kvinnor som gör allt vad dom kan för att ta över världen? ... eller är det bara en sista utpost för neandertalarna bland personalen? smile.gif

Trött blir man iallafall.

Gunilla
Ralf
Det är väl så här att det är en prispressad bransch , precis som i många andra branscher iofs, så att dom ofta bara har lågutbildade eller skolelever anställda.
Ewa L
Vill gärna delge er mina synpunkter i denna mans-/kvinnofråga, den är nämligen helt tvärtom!

Ex.vis när jag skulle ta bort heltäckande matta + måla en iofs snygg men mörk textiltapet i matrummet. Det var mer än en vända till mer än en butik. (Går hellre till kunniga yrkeshandlare än stormarknad.) En säljare var t.o.m. tveksam till ett av svaren han skulle ge och frågade om han kunde komma förbi och kolla på tapeten på plats? Det gjorde han också mycket riktigt — och nej, ni som trodde han hade andra planer. Rent yrkesintresse. Detta är allts ett av flera exempel!!

Jag har frågat flera säljare om de är extra trevliga och service-minded just för att jag är kvinna. 2 gånger har jag fått svaret: Nej, det är därför att kvinnor frågar innan de gör något oåterkalleligt. Män tycker ofta att det är pinsamt (?) eller något och frågar alltså när det redan gått åt h-e! Och då vet vi ju vems fel det är.
Textiltapeten ovan ex.vis: Många män hade börjat måla den med vattenlöslig färg utan att binda först. Resultat: Tapeten hade krympt!! biggrin.gif

Det är ytterst sällan jag blir nedlåtande behandlad i manliga branscher därför att jag är kvinna. Framförallt av 2 skäl: Antingen har jag rejält på fötterna (bildligt alltså) och kal tala deras språk, eller kan jag inte ett jota och då är det det första jag talar om = Snälla, kan du hjälpa mig — utan att lägga huvudet på sned och blinka med ögonfransarna. biggrin.gif laugh.gif
Eva Swahn
Du har säkert en snygg häck!
tongue.gif
Ewa L
CITAT (Eva Swahn @ 26-11-2003, 00:21)
Du har säkert en snygg häck!
tongue.gif

En del tycker det. Jag tycker den är lite för stickig. biggrin.gif (Berberis)
Eld
Den senaste urspårningen av den här tråden kan jag som man knappast kommentera med någon trovärdighet.

När det gäller den ursprungliga frågan så undrar jag om inte det enklaste egentligen är att täcka locket med jord och klämma dit en skylt som talar om att där finns en brunn. Det är väl inte ofta man behöver öppna det locket och då kan man väl gräva?
Ralf
CITAT (Eld @ 27-11-2003, 16:18)
Den senaste urspårningen av den här tråden kan jag som man knappast kommentera med någon trovärdighet.

När det gäller den ursprungliga frågan så undrar jag om inte det enklaste egentligen är att täcka locket med jord och klämma dit en skylt som talar om att där finns en brunn. Det är väl inte ofta man behöver öppna det locket och då kan man väl gräva?

Inte särskilt kul om man skall gå runt o området och rensa samtliga brunnar!!!! Att då mötas av en skylt o en massa jord o växlighet över.
Man har ju inte verktyg med sig för att ta bort jorden, jorden rasar ner i hålet sedan så man får mera skit i ledningarna osv...
Och sedan kanske skylten försvinner. Då springner tiden iväg fort när man inte kan arbeta effektivt.
Eva Swahn
Det ska inte bli några cementrör! När jag var på Ikea igår hittade jag flera alternativ av lösningar: olika stora tunnor och krukor att ställa upp och ned och stora nog att täcka luckan i marken. DET ska jag ha istället. Lättare att ordna, mycket billigare (cementrören skulle ha kostat cirka 1.500 kr). Men det blir först till våren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon