Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Citrus, citrus, citrus, förälskad i citrus
          freddie
          Inlägg 09-06-2007, 12:29
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 752
          Medlem nr: 10 947

Hej Alla!

Jag är ny här. Har fått dille på citrus. Köpte en calamondin, samt sådde citronkärnor för 3 veckor sedan. Calamondinen trivs just nu förträffligt i mitt ljusa västerfönster (juni 2007). Som jag har förstått så kommer den att trivas ett tag till. Men sen är det det där med VINTERVILAN. Jag bor i lgh med ljus ej inglasad balkong i öster. Lägenheten är mycket ljus (genomgående öster-väster, inga träd eller hus skymmer ljuset), håller runt 19-20 grader på vintern dvs ej extremt varm. Skall jag försöka övervintra mina citrusar i lgh eller skall jag ställa dem i ett fönster på vinden i österläge. Vinden håller 10-18 grader på vintern. Jag har ingen möjlighet att ge växterna extraljus på vinden. Bor i sydligaste Sverige vid kusten. Hur skall jag göra? Någon som har synpunkter? / Fredrik

--------------------
          Fånga dagen? - Visst! Men ta inte livet av dig när du jagar!

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          freddie
          Inlägg 10-06-2007, 20:49
          Länk hit: #2

Medlem

Min plan är som följer:

För att inte lura citrusen att gå i vila placera inte utomhus för tidigt - dvs låta den stå inne i värmen, ljust västerläge, till varmaste månaden juli. I juli placera ut dem på balkongen (jag har en ej inglasad, förhållandevis ljus men något väderutsatt balkong i österläge) så länge som möjligt, kanske till första frosten, för min del vanligtvis i slutet på oktober, början november (jag bor vid kusten, sydligaste Sverige). Skyddar dem mot höstregnens väta. När frosten kommer placerar jag dem på vinden i ganska ljust österfönster 10-18 grader. Sedan tar jag in dem i lgh 19-20 grader i februari-mars när ljuset börjar återkomma, eventuellt med extrabelsysning. På detta sätt gissar jag att citrusarna får sin vintervila och en någorlunda godtagbar årsrytm. Synpunkter på min geniala (?) plan välkomnas!

--------------------

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 10-06-2007, 20:54
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (freddie @ 10-06-2007, 21:49) *
          Min plan är som följer:

För att inte lura citrusen att gå i vila placera inte utomhus för tidigt - dvs låta den stå inne i värmen, ljust västerläge, till varmaste månaden juli. I juli placera ut dem på balkongen (jag har en ej inglasad, förhållandevis ljus men något väderutsatt balkong i österläge) så länge som möjligt, kanske till första frosten, för min del vanligtvis i slutet på oktober, början november (jag bor vid kusten, sydligaste Sverige). Skyddar dem mot höstregnens väta. När frosten kommer placerar jag dem på vinden i ganska ljust österfönster 10-18 grader. Sedan tar jag in dem i lgh 19-20 grader i februari-mars när ljuset börjar återkomma, eventuellt med extrabelsysning. På detta sätt gissar jag att citrusarna får sin vintervila och en någorlunda godtagbar årsrytm. Synpunkter på min geniala (?) plan välkomnas!

du kan sätta ut den tidigare om du vill ,, mina åker ut redan i mars-april i skuggan första tiden och in i svalt utrymme eller skydd vid frost om det hotar . sen börjar dom växa på nytt i maj och har då gått ur vilan sen i maj placeras dom lite ljusare då ute så gör jag sen på vintern innan nätterna går under 0c åker dom in i vila ca +10c och mörkt i en källare

Citera
          freddie
          Inlägg 11-06-2007, 16:29
          Länk hit: #4

Medlem

CITAT (flaxss @ 10-06-2007, 21:54) *
          du kan sätta ut den tidigare om du vill ,, mina åker ut redan i mars-april i skuggan första tiden och in i svalt utrymme eller skydd vid frost om det hotar . sen börjar dom växa på nytt i maj och har då gått ur vilan sen i maj placeras dom lite ljusare då ute så gör jag sen på vintern innan nätterna går under 0c åker dom in i vila ca +10c och mörkt i en källare

Men då har du dem aldrig inne i bostaden? Min tanke var att få njuta av blomning inomhus under mars-juni. Jag är inte så ofta ute på min balkong nämligen. Dessutom har jag en teori om att man lurar citrusen om man sätter ut dem från 10-15C (vinterplacering inomhus) till relativ kyla tidigt på våren. Sen blir det helt plötsligt varmt i juni! Lurar man inte växten? Nätterna är ju ofta kalla långt in i maj? / F

Redigerat av freddie: 11-06-2007, 16:37

--------------------

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 11-06-2007, 17:14
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (freddie @ 11-06-2007, 17:29) *
          Men då har du dem aldrig inne i bostaden? Min tanke var att få njuta av blomning inomhus under mars-juni. Jag är inte så ofta ute på min balkong nämligen. Dessutom har jag en teori om att man lurar citrusen om man sätter ut dem från 10-15C (vinterplacering inomhus) till relativ kyla tidigt på våren. Sen blir det helt plötsligt varmt i juni! Lurar man inte växten? Nätterna är ju ofta kalla långt in i maj? / F

nej mina har aldrig sett en bostad , dom blommar lika bra ute men är du inte ute på balkongen så för dig så klart man vill se dom blomma . har man dom inne i +10c så sätter man ut dom när det är +10c i norr inte kyligare och då dom än är i vila så kvittar kalla nätter dom luras inte av det dom sover ju än . och det blir en långsam ökning av varme det är inte +10c nästa dag och +25c nästa så det blir inte plötsligt varmt för växten då den är med när det sakta blir varmare . och så länge dagarna är varma vilket dom är i maj så bryr dom sig inte om nätterna är kalla .

och så länge det inte blir frost klara dom sig

Redigerat av flaxss: 11-06-2007, 17:17

Citera
          freddie
          Inlägg 11-06-2007, 17:52
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (flaxss @ 11-06-2007, 18:14) *
          nej mina har aldrig sett en bostad , dom blommar lika bra ute men är du inte ute på balkongen så för dig så klart man vill se dom blomma . har man dom inne i +10c så sätter man ut dom när det är +10c i norr inte kyligare och då dom än är i vila så kvittar kalla nätter dom luras inte av det dom sover ju än . och det blir en långsam ökning av varme det är inte +10c nästa dag och +25c nästa så det blir inte plötsligt varmt för växten då den är med när det sakta blir varmare . och så länge dagarna är varma vilket dom är i maj så bryr dom sig inte om nätterna är kalla .

och så länge det inte blir frost klara dom sig

Jag hänger med på resonamanget. Jag kommer rapportera tillbaka hur det går för mig. Tack för alla goda råd!

--------------------

Citera

Inlägg i den här tråden
          freddie   Citrus, citrus, citrus   09-06-2007, 12:29
          flaxss   19-20c är väldigt varmt för växter på vintern för ...   09-06-2007, 13:28
          freddie   19-20c är väldigt varmt för växter på vintern för ...   10-06-2007, 15:15
          Anna!   Jag har precis samma problem! Vet inte om du, ...   09-06-2007, 20:14
          flaxss   Jag har precis samma problem! Vet inte om du, ...   09-06-2007, 20:20
          kerstin z5-6   Mina har ingen direkt vintervila .. ingen möjlighe...   09-06-2007, 21:15
          Ammoura   Mina har ingen direkt vintervila .. ingen möjlighe...   11-06-2007, 00:13
          Anna-Malin   Hej! Jag fick själv en Calamondin förra somma...   09-06-2007, 21:58
          flaxss   hur kallt får du det i uterummet ?? alla citrus ar...   09-06-2007, 22:15
          Anna-Malin   Jag har inte kollat exakt hur kallt det blir på ut...   10-06-2007, 09:10
          flaxss   bladen åker först men nytt kommer till våren om d...   10-06-2007, 12:31
          flaxss   det kvittar om det öppnas nedan ifrån men det finn...   10-06-2007, 15:36
          freddie   det kvittar om det öppnas nedan ifrån men det finn...   10-06-2007, 15:44
          flaxss   Med "nedifrånfönster" riskerar man få en...   10-06-2007, 16:18
          mogge92   passar på att "låna" denna tråd: Jag har...   10-06-2007, 20:34
          flaxss   finns en del som ympar på en Poncirus Trifoliata r...   10-06-2007, 20:37
          mogge92   bladen har inte slagit ut riktigt än flaxss, men j...   10-06-2007, 20:39
          flaxss   gräv intill stammen och se om du ser ymp stället o...   10-06-2007, 20:44
          kerstin z5-6   Ympad" och okulerad är samma sak -dvs man har...   10-06-2007, 20:44
          wolsse   jag har samma "problem" som mogge. bilde...   27-03-2008, 17:48
          clivia   jag har samma "problem" som mogge. bilde...   07-04-2008, 21:19
          wolsse   Tack!! Kul att veta, får väl ta reda på li...   09-04-2008, 21:09
          jegi   Wolsse. Det ser ut som om du har spinn på din citr...   09-04-2008, 21:46

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-08-2025, 17:01

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon