CITAT (RibesRubusVitis @ 12-06-2007, 16:09)

Och jag som oftast jobbar på en gammal Mac, och är uppkopplad hela tiden, har numera ställt in att IE bara ska spara de 20 senast besökta platserna. Av en slump upptäckte jag nämligen att uppgifter om dessa kan läcka över i de ordbehandlingsdokument som jag skriver. Normalt syns ju inte detta, men om jag öppnar ett dokument, skrivet i t ex Office 98, i det äldre Word 5.1 för Mac, så syns alla datakrumelurer och sidformateringskoder som annars aldrig syns på skärmen eller i utskrift.
Om jag sedan i all anständighet avnjutit ”Beauty of the Day” på nätet, kan detta i värsta fall spåras i manuskriptet till en seriös teologibok i min översättning! Jag har testat att det verkligen är så; en gång fick jag som bilaga ett Worddokument från en kommunanställd (som använder PC) – när jag öppnade texten i det gamla Mac-programmet, kunde jag se vilka kolleger hon mailat till under dagen.
Detta är också ett argument för att skicka textfiler i RTF-format. Förutom att de tar mindre plats, sparas också mindre överskottsinformation som inte angår andra! Måste jag skicka vanliga doc-format, ser jag till att besöka minst 20 adresser innan jag sparar texten…
Va!? Rena grekiskan för mig!! Fattar inget alls av det där ju.