Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> 2 frågor angående min kompost, Långt
          EricaH
          Inlägg 08-06-2007, 08:04
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 20
          Medlem nr: 9 212

Hej.. jag börjar med lite bakgrund..

Jag har en Green Line Master varmkompost där vi slänger främst hushållsavfall.
          Jag har väldigt bra fart i komposten, d.v.s. den är väldigt varm så jag har inga maskar. Den brukar däremot var ganska blöt men då lägger jag i sågspån så blir den lite bättre men den smaskar ändå när man rör om i den.

Förra året tömde jag den och la det som var i botten i en pallkrage som jag täckte med en presenning. Resten la jag i botten på komposten.
          Nu när jag lyfte av presenningen på pallkragen så är avfallet liksom som lera. Väldigt fuktig och kompakt. Trodde den skulle vara mer som jord :-( Den står i skugga så det kanske blir bättre om det får ligga och lufta..

Så fråga 1.. är komposten okej att använda ändå.. eller måste den gå igenom nån slags process så den blir mullig och fin för att vara bra?

Jag har tillgång till plastfat på jobbet som jag tänkte att jag kanske skulle använda till efterkompostering, vad ska jag tänka på?
          Räcker det med lite hål i botten.. eller ska man göra fler hål?
          Den kommer isåfall stå i carporten och är därför skyddad från sol och regn.
          Det var fråga två..

Hej svejs

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          EricaH
          Inlägg 12-06-2007, 15:14
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 20
          Medlem nr: 9 212

Jag har bara hushållsavfall i min kompost slänger även med snorpapper när det finns. sad.gif
          På våren när vi gör all vår ved slänger jag i massa spån men då speedar komposten upp och blir super duper varm och vips.. så är spånet borta samtidigt som kondensen rinner utmed väggarna.
          på hösten fyller jag den nästan med löv, men det blir samma senario då.. löven komposteras jättefort och komposten blir jättevarm.

Nu när det är fint väder kanske man ska ta av locket lite då och då för att få det att torka lite?

Tycker det låter som en bra ide med dräneringsrör. Jag måste skära av locket på fatet så egentligen har jag inget lock då kanske man kan sätta nått lättare över så luft går in och hjälper till att torka. För det är inte så mycket "rester" utan det är egentligen lite material som man kan se vad det varit en gång i tiden. Inte luktar det nått heller tycker jag..

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-09-2025, 06:37

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon