CITAT (Gossen Ruda @ 13-06-2007, 09:04)

Det var ingen dålig kåk. Men en vedspis på övervåningen???? Har det varit ett tvåfamiljshus? Med en sån skorsten är det nog bäst att låta kolla saken ordentligt, det håller jag med om. Hoppas bara att kakelugnen klarar detta, skall man renovera en sån springer tusenlapparna iväg som skrämda möss.
Ja, det har förmodligen bott två familjer i huset.
Skorstenen har dessutom ingen "plåthuva" så det regnar rakt in, men det skulle hyresvärden fixa en och sätta dit...vilken dag som helst...man har för lite tålamod känner jag och tycker att dagarna rinner iväg och inget blir gjort (av hyresvärden som lovat än det ena än det andra).
CITAT (karjo @ 13-06-2007, 09:34)

Enligt en bekant som är sotare så är det oftast ingen idé att provtrycka skorstenen i en äldre kåk, de läcker som regel mer eller mindre, så det är ofta att slänga pengana i sjön. Bättre då att lägga de pengarna på att sätta rör, för det blir man tvungen till förr eller senare ändå. Men då pratade han om året-runt-hus, det kanske inte blir samma sak i ett fritidshus...
Nå, det är hyresvärden som betalar sotaren så det kostar inte mig något. Men det är ju trist om det blir eldningsförbud för det är ju lite halva grejen med huset, att man kan elda i vedspisar och kakelugn. Men det är tveksamt om han tycker att det är värt att laga kakelugn eller skorsten om det skulle visa sig vara något fel.
Det här huset är nog inte riktigt året-runt-boende. Visst, det går väl, men det blir nog lite bökigt med vattnet och slangen som fryser om vintern.
"Lycka är att göra det man vill och vilja det man gör".