CITAT (stina @ 19-11-2002, 14:30)

Jag har ett jättestort ödesträd som blommar helt fantastiskt på sommaren. Men nu på vintern är det mindre kuligt - tappar nästan alla blad och ser allmänt trist ut. Jag har försökt gömma det bakom en gardin. I fjol vinter tappade det också nästan alla blad, men det kom ju nya blad på våren. Nu har det blivit så himlans stort. Vill helst inte klippa ner det för mycket för jag gillar stora växter. Min fråga är om någon vet om man kan ställa undan ett ödesträd och lota det "sova" över vintern för att ta fram det i vår igen. Det enda svala ställe jag har är vinden och där är det mörkt och kanske 10+.

Jag har haft 4 ödesträd i 7 år som kommer från sticklingar jag fick från en släkting. De stormtrivs i min lägenhet, de trivs lika bra i öster som västerfönster, året om. Jag har aldrig haft problem med övervintringen, däremot behöver de MYCKET vatten. Rejält fuktiga skall de vara. Jag vattnar 3-7 gånger i veckan ÄVEN PÅ VINTERN. De tappar nästan aldrig några blad men växer så klart mer på sommaren. De blommar flera gånger varje år vid lite olika tidpunkter (vår, sommar, höst). Alltså Vatten, vatten vatten är mitt tips +vanlig näring på ljusa delen av året! Det har hänt vid några tillfällen att de torkat ut och tappat alla bladen när jag varit bortrest, men de har hämtat sig ändå efter några månader! Kanske kan det ha betydelse var i sverige man bor med tanke på vinterljuset?
Ödesträd i österfönster