CITAT (Huggorm @ 14-06-2007, 14:34)

Jag har riktigt dåligt drag genom min skorsten, det tar minst en timme att elda den varm nog för att det skall sluta ryka mellan plattorna på spisen. Och inte ens då är det något bra drag genom den, det är helt omöjligt att elda spisen röd till exempel. Även om man eldat kvällen innan så skorstenen är lite ljummen fortfarande så är det svårt, och ofta slocknar det på en gång när man stänger gallret vid askfacket. Det är precis som om jag har ett jäkla mottryck. Den är inte alls som det var på föräldrarnas gård där jag växte upp. Vad tror ni det kan bero på? Det finns två pipor, men den andra har jag inte testat eftersom kaminen är stulen. Och någon besiktning har jag inte låtit göra, eftersom jag är rätt säker på vilket resultatet skulle bli ändå...
PÅ många vedspisar finns det en liten lucka längst ner som man kan skruva lös och stoppa in tidningspapper och tutta på för att få drag i skorsten innan man börjar elda. Problemen är oftast störst när det är kallt eller fuktigt ute. Men det kan ju va så att du har nåt i rökgången, tex fågelbo. Är den sotad under din tid som eldare?