- Att döda Maskrosor med Salt Fungerar förvånnansvärt bra.. och inte verkar det behövas mycket heller.
Man strör en nypa i mitten av maskrosen.. trycker till med tummen om man vill vara extra noga på att trycka in saltet i centrum... och i 90% av fallen så var maskrosen stendöd 4 dagar senare.
Annars har man bara på lite mer saltmängd om man inte orkar böja sig.. Typ med hjälp av en tratt på ett plaströr.. bara att spankulera omkring, placera röret exakt över med hjälp av foten, och en nypa grovsalt=Klart

Tilläggas ska att det var torrt väder under studien, med regnskur under tiden så funkar det nog inte lika bra
(ungerfär 500 maskisar var med i studien.. och vi tackar de inblandade

)
[/quote]
Hej. Är helt ny användare här på odla.nu och vet inte riktigt hur det funkar att replya på inlägg, men jag gör väl ett försök. Hoppas bara ni andra har överseende ifall jag misslyckas på något vis...
Ok, saltet dödar maskrosen. Men hur ser det ut i dag? Har du vunnit maskroskriget eller kommer de tillbaks? Hur ser gräset ut runtom de döda maskrosorna? Klarar det av stora mängder med salt eller börjar det också må illa?
Jag har precis beslutat mig för att starta ett krig mot de gula, vidriga, men ändå ganska vackra (på andra ställen än min gräsmatta

) oönskade blommorna. Vi har många, många... Tror faktiskt gräsmattan består av 70-80% ogräs... Men när jag såg ditt inlägg inlägg om salt fick jag ändå lite hopp! Snälla säg att du vunnit kriget!