CITAT (dahla @ 15-06-2007, 08:56)

Jag tror att många är rädda för åskan helt i onödan, visst ska man ha respekt för åskan men rädd tycker jag inte man ska behöva vara... läs lite mer här.
http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85skaSå länge man bor inne i stan är det ju rätt riskfritt. Det vet jag ju, men jag är lika rädd iaf.
När jag var liten var jag bara rädd för åskan för att strömmen for, och då måste man ju ha ljus tända överallt och då kunde det börja brinna. Tills den ggn det slog ner i huset, jag stod vid diskbänken då det blixtrade i kranen, tog ett stort skutt bakåt och hade direkt en blixt bakom om mig i vägguttaget. Tog ett nytt skutt till pappa som satt vid spisen och då blixtrade det i ugn... Efter det har jag varit skiträdd för blixten.
CITAT (Floppy @ 15-06-2007, 10:20)

Ja det är ju tur att det finns hjälp...men det känns inte kul attbehöva 'droga' ner sin hund men vad ska jag göra...har ju provat allt....har stereon på för fullt men när det åskar här så går oftast... till 90%... strömmen så då gårdet ju inte att spela stereon...och den hjälper bara om det små mullrar lite...men smäller det så går ju ljudet igenom...
Det är enklare när det smälls raketer som t ex nyår för då kan vi åka ut till svärföräldrarna som bor långt ifrån smällare...men det är ju liiiite svårt att åka ifrån åskan...
Testa valerina dag. Det kan funka. Funkade jättebra på vår schäfer som var hysteriskt rädd för smällare och raketer. Fick det tipset av vetrinärn när vi bad henne skriva ut lugnande.
CITAT (Floppy @ 15-06-2007, 10:27)

Är det inte skillnad mellan ett skott och en åsksmäll då?

...för då borde min veterinär ha föreslagit det...hon är nämligen ordförande på Brukshundsklubben här i stan...och hon borde väl ha sagt nått om att detgår att träna bort...
Jo, det är skillnad på skot och åsksmällar... och smällare... Schäfern som var rädd för smällare och raketer var inte det minsta skotträdd när vi skottestade honom... Det visade sig senare att det var egentligen ljusen från raketerna han var rädd för, men han associerade väl smällar med ljuset.
Men det blev faktiskt lite bättre bara av att han fick valerinan och fick se att inget hände sådär... Efter ett par år med dem på jobbiga dagar så höll han sig lugnare även utan dem, så nog tror jag att det kan bli bättre med tillvänjning under lugna former.