CITAT (Ti bee @ 20-11-2003, 18:21)
Undrans varför piprankan inte tar sig (det är en koreansk pipranka).
Har också undrat över det där...som jag nämnde på ett annat ställe så har jag en manchuriensis och två av mina grannar har var sin macrophylla. En av de macrophyllorna har bara stått och stampat i tre år nu medan min manchuriensis och den andra macrophyllan växer bra. Varför?
En skillnad är att macrophyllan som inte växer står mycket soligt medan min och den andra som växer har skugga större delen av dagen. Kanske de inte vill ha det för torrt för att växa bra?
En annan amatörmässig tanke är att den som inte växer är planterad på försommaren eller däromkring, så vitt jag vet, medan min är planterad i september. Jag har fått ett intryck av att en del vedartade växter tar sig mycket snabbare om de höstplanteras. Som om de mår bra av att få ägna sig bara åt rottillväxt ett tag innan det är dags för att växa på höjden, de kommer liksom i en god cirkel när det gäller balansen mellan rotsystem och resten. Men jag vet inte om det är rätt uppfattat av mig - det finns det nog mer kunniga som kan svara på - och jag vet inte om det är viktigt för just pipranka.