Minns jag rätt satte jag potatis i 50% planteringsjord och 50% 'kogödsel' (från Bauhaus) förra året, det blev bra. Men sorter som blommar tidigt (Asterix hör till dem) men egentligen är sena bör stå kvar längre för att få vettig storlek. Asterix på friland börjar blomma här om ett par dagar tror jag, men inte ens den tidiga färskpotatisen i åkern (Marine, Timo, Early Rose, Cherie) är i närheten av att vara skördemogen än. Red Duke of York blommar på friland nu, och i hink för ett par veckor sedan, jag skulle tro att hinkpotatisen går att äta om en vecka kanske. Då har den, om jag räknat rätt, stått i jord precis över 2 månader vilket nog är i kortaste laget.
Hur mycket har du kupat upp jorden kring potatisen, och hur varmt har de stått? Står de för varmt (över 25-26C, absolut ej över 30C) riskerar man att få väldigt mycket blast och små potatisar. Enstaka dagar ute i åkern klarar såklart potatisen 30C, jorden kyler ju en del.
Jag skulle nog inte göda dina potatisar mer, däremot vattna dem rejält den närmsta tiden.
Redigerat av Pirum: 16-06-2007, 16:40
--------------------
zon2.5
|