CITAT (wolkenkrabber @ 16-06-2007, 19:03)

som sagt tidigare kan O. fargilis sticklingar övervintras utomhus utan problem... jag har övervintrat O.fragilis sticklnigar utomhus i lerjord utan grus... förvisso intill dräneringen på kåken men inga problem som sagt. MEN man ka behöva passa sig för småfåglar... är sticklingarna små brukar dom vilja ha kul med att rycka upp dom
sen är du mer norrut än mig så du har snö tidigt ,,dom som bor i söder får ha dom väldränerat plus ev regnskydd och plantera ut vuxna plantor och för säker överlevnad inga ny rotade sticklingar på friland utan i kruka första åren, i skåne är det regn från okt till dec en del år, rätt så rikligt med regn plus dimman under hela vintern inte nog med det så fryser regnet på och barmark . inget bra vinter klimat för en kaktus om man inte odlar dom väldränerat . då jag har haft vinterhärdiga kaktusar som inte klarat vintern hos mig även om det inte va kallt eller nån tjäle . när våren kom ficka jag torka upp kaktusen (den såg ut som en kaktus spya med gula,rosa prickar på och annat rälit). och vill man inte det ska hända så väldränerat,täck ytan med mörkgrus och i ett het hörn av trädgården och ev regnskydd vissa år och inga fröplantor eller små stickling plantor utan att ha dom först i kruka nån vinter sen planterar ut dom det är mina råd och gör man så får man välmående plantor . bor man i mellersta och norra Sverige skyddar snön oftast både från kyla och regn under hösten,vintern,tidig vår .