Ja, det finns en hel massa varianter på vegetarianer och alla väljer att skippa kött av olika skäl.
I mitt fall äter jag mjölk- och äggprodukter och kallas då för "lakto-ovo-vegetarian". Helvegetarianer skippar mjölk- och äggprodukter eftersom det kommer från djurriket. Men dom går inte hela steget ut när det gäller t ex val av kläder (ull, skinn, mocka, osv) eller möbler (skinnsoffor, osv). Veganer däremot avstår från allt som är producerat från djurriket. Dom läser t o m innehållsförteckningar noggrannt och har järnkoll på E-nummer som kan innehålla t ex bivax och andra produkter från djurriket.
Mina skäl är etiska och har dessutom kommit att bli miljömedvetna till en viss grad oxå. För 16 år sedan provade jag på att vara vegan i ca ett år och det var rätt kämpigt. Man kan ju t ex inte vara speciellt "social" i sitt ätande eftersom man måste ha koll på vad caféer och restauranger (om man nu inte VET att dom har veganska alternativ) har för procedur i sin tillverkning. Idag kan jag tänka mig att det har blivit enklare att leva som vegan och jag har funderat på att bli det igen...men jag har inte tagit steget ännu.
Sen finns det de som kallar sig vegetarianer och ändå äter fisk...det förstår jag inte riktigt...!
Så i mitt fall går det bra med förslag på grillen som innehåller både mjölk- och äggprodukter. Hittills har det varit massor med bra tips!
"Lycka är att göra det man vill och vilja det man gör".