CITAT (vicce @ 17-06-2007, 07:48)

Jag bor på Åland där är det lite lägre temperaturer en i stokholm. jag tror att jag kommer att ha dom ute i kruka den här sommarn och vintern men sen på våren planterar jag ut dom i ett land låter det bra?
varför inte ha dom inne i vintervila första året ?? ska du ha dom ute i kruka på vintern kan du lika gärna plantera dom i marken vilket är bättre än i kruka så är det med alla växter . är det frösådder plus ny rotade sticklingar i kruka så ska du tänka på dom är mer fukt känsligare när det är kallt plus första vintern i hela deras liv så fryser jorden rejält och plus så blåser det mer på dom vilket det är kallare i vinden , har du sen lerkruka så kan den spricka om den inte är frostsäker har du plastkruka så kyler plasten av mer visst dom kanske klara sig men du kan ju ta ut dom sen tidigt på våren så du förlorar ingen tillväxt .
då är det bättre att ha dom ute vår-sommar-höst sen några kalla nätter på vintern (vintervila sen och ta ut dom i mars-april) sen gör du så ett år till sen året där efter planterar du ut dom på våren . då har dom växt till sig lite och sticklingarna är välrotade och dom har blivit härdade och kommer klara vintern bra . allt för att dom ska trivas och må bra
har du dom inne första året har dom en bättre chans nästa vinter .
plus beror det på vilket vinterklimat du har på Åland ?? har du snön tidigt på vintern som skyddar mot regn och varma perioder och kyla så kan du prova att ha dom ute detta året i marken i väldränerad jord annars hade jag väntat .