Hejsan!
Kul att höra att inte alla är proffs som har hållt på hur länge som helst. Har själv kanske inte så där himla många års erfarenhet, men bidrar gärna med vad jag kan.
Handbok för köksträdgården är min bibel. Jag tycker inte det egentligen behövs fler än den, fast sen kan man ju inte låta bli att köpa fler iallafall
Jag har just avslutat min tredje sommar med köksträdgård och startade i liten skala för att bygga ut successivt. Jag har som du lerjord och odlar upphöjt (i pallkragar). Jag har blandat det mesta jag kommit över i jordväg (kompost, sand, uppgrävd lerjord, gammal krukväxtjord, lövmull) och tycker att det funkar bra. Tänk bara på att det blir torrare i upphöjd bädd, så det krävs lite mer vattning än om du odlar direkt på marknivå. Däremot blir jorden varm lite fortare på våren, vilket är guld värt med kall lerjord.
Tidningar i botten förmultnar på en sommar. Bättre är kanske att åtminstone gräva bort grässvålen under landen innan du fyller på med jord.
Metallnät är något jag upptäckt i år att jag behöver. Första och andra året märkte inte sorkarna att jag odlade persilja och morötter, men i år var det visst tredje gången gillt. Vi får väl se hur det går att rensa ogräsrötter genom näten.
Min smärtgräns för hur mycket jobb jag lägger ner på köksträdgården går vid vattning, ogräsrensning och att lägga på lite gräsklipp då och då. Om inte växterna klarar det så får jag klara mig utan dem. Jag tycker det är kul, men har annat att göra också.
Av de växter du räknar upp har jag inte provat anisisop, men de andra överlever iallafall min behandling. Jag hittade vitlök för vårsådd i våras men den hann inte bli riktigt klar innan hösten, så iår blev det höstplantering.
Naturligtvis finns det många andra som är lätta också (jag klarar mig inte utan morötter, dill och persilja), men du kanske åtminstone ska fundera på att ha någon baljväxt (brytärter och brytbönor = haricots verts är höjdare som inte behöver torkas) för att få lite "gratis" gödsling av jorden = mindre jobb för dig. De växer båda bra och är lätta att lyckas med, behöver bara lite stöd. Jag har gjort en ram med armeringsjärn som bönorna (jag har stångbönor som inte kräver så stor plats på jorden) klättrar själva på och ihopbundna grenar till ärtorna (som inte blir riktigt lika höga). När skörden är uppäten är det bara att klippa plantorna i bitar och gräva ner direkt i landet.
Lycka till! /Anneli