CITAT (tiagirl @ 18-06-2007, 23:34)

Undra va alla som bor i båt, dom som tältar, åker husvagn, bor i sommarstugor utan avlopp mfl gör av sitt vatten? Ah!

Dom tar sin diskbalja till närmaste avlopp! Smart!!
Jag vet inte var alla som har båt gör av sitt diskvatten. Men jag vet var det tiotal båtar jag regelbundet är ute och dyker med gör av sitt vatten. Det går till en tank som töms i avloppsanläggning i land. Om det är för att det är lag på det (vet att det var ett lagförslag uppe för några år sedan, men vet inte om det gick igenom) eller om det är för att alla båtägarna är dykare och därmed på ett annat sätt än de flesta faktiskt ser vad som händer i våra hav pga övergödning (ingen rolig syn) låter jag vara osagt.
Det är väl lite som den gamla tomatdiskussionen - skall man köpa lokalproducerade tomater istället för de som fraktats med lastbil genom hela Europa från Spanien och släppt ut en massa avgaser längs med vägen? Vid en första anblick verkar det logiskt, men någon som räknade på det hela kom fram till att det ökar energiåtgången avsevärt att värma växthus i jämförelse med att frakta på lastbil.
Alla mynt har två sidor och vilken sida som är rätt är inte alltid uppenbart ur miljösynpunkt. Ofta har jag en känsla av att det handlar om att välja mellan pest och kolera - hur man än gör blir det fel. Sen är det väl upp till var och en att göra en bedömning kring vad som är största problemen för just dem (så länge det är inte är olagligt såklart)
I mitt fall som tillbringar mycket av min fritid under ytan i hav och sjöar är valet enkelt i just den här frågan - vattenbrist är ett betydligt mindre problem i Sverige idag än övergödning av vatten. Således skall allt använt vatten in i avloppshanteringen.
/Maria - som således har moraliska dilemman inför varje tillsats av gödsel i trädgården... Det är inte lätt att försöka vara miljömedveten.