Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Nybörjartips behövs, startskottet går i vår...
          Knobban
          Inlägg 26-11-2003, 12:51
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 37
          Medlem nr: 1 512

Tänkte omvandla en del av täppan till köksträdgård och suger nu i mig alla goda råd jag kan ta emot. Jag planerar att börja smått så att jag har koll på det hela. Vår jord är lerjord, så jag hade tänkt mig upphöjda bänkar. Är det bara att fylla på med god jord i dom eller ska jag blanda lite under bänken också? Hur hög bör den vara? Tänkte odla följande som jag tror itne är för krävande: lök, vitlök, gräslök, rödbeta, rabarber och dessutom lavendel, anisisop och citronmeliss. Är det nån av dessa som kräver mycket av sin ägare? Om jag läst på rätt så bör det väl vara ganska enkla grejer?

Hur stor köksträdgård bör jag ha för de ovanstående växterna? Hade tänkt mig ungefär 4 meter x 3 meter, eventuellt med gångar och indelat i fyra delar. Sedan ha rabarber, gräslök och citronmeliss i en "fyrkant" och resten i de tre övriga. De tre övriga kan man ju växla växter i varje år så jorden inte blir trött, eller hur?
          Köpte för övrigt boken : handbok för köksträdgård av Lena Israelsson. Jag tycker den verkar bra. Finns det nån annan bok på marknade som man bara bör ha?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Knobban
          Inlägg 27-11-2003, 12:29
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 37
          Medlem nr: 1 512

Hustigern; Ja, min smärtgräns ligger väl ungefär vid samma ställe som din, mycket mer än vattning, ogräsrensning och lite gräsklippsläggning hinner jag inte med helt enkelt. Morötter läste jag om i boken, men jag tyckte det verkade som om de är väldigt kräsna vad gäller jordmån och så. Ville från början odla morötter, men gav upp tanken...Fast morötter är såååå gott. När man får dra upp dom ur egna landet, bara skölja av och börja knapra, mums!!
          Lägger även ditt tips om baljväxter bakom örat (eller egentligen på pappret, plitar ner mina och era ideer för att inte glömma).

Ingrid på västkusten; Visst är det en bra bok!! Jag håller mig till den än så länge, men lägger ditt tips på minnet. Hur djupt ska "landet" vara för att grönsakerna ska trivas då? Totalt menar jag, både ovan och under marken? Räcker 60-70 cm eller ska det vara mera? (så jag kan förbereda maken på hur mycket han ska gräva, hihi) Nej, jag gräver själv...
          Lavendeln tänkte jag lägga vid "porten" till min köksträdgård, tillsammans med nåt som klättrar på en båge för att skapa ett litet rum som man går in i. Tänkte även så småningom fixa gärdesgård runt landet. Men jag väntar lite med det, jag kanske vill utöka efter ett år och vill då inte vara begränsad av nåt staket. Och dessutom vill jag inte bryta ryggen första året.
          Sommarsquash låter intressant, jag ska ta och läsa på lite om den. Minns att min farfar brukade laga allsköns sylter och blandor av äpple, squash, pumpa och lingon...för kanske be om några fina recept av farmor...

Susanne i linköping; Gick in och läste med saltkaret och det kom ju väl till användning. Det tenderar att dra iväg ltiegranna när amerikanarna ska beskriva sina egna ideer, ja. Men intressant metod. Fast jag tycker det blir lite jobbigt att hålla på och skörda en här och en där. Lättare att ha alla på ett ställe om du förstår hur jag menar. Men det blir ju vackert med alla olika växter tillsammans, det måste jag erkänna.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-02-2026, 00:29

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon