Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> JAS-beskärning av äppelträd
          Madeleine1
          Inlägg 16-06-2007, 14:21
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 699
          Medlem nr: 2 086

Det är ju ett par veckor kvar tills JAS-perioden börjar, men jag håller på att förbereda mig lite inför sommarbeskärning av mitt äppelträd och har nu lite funderingar. sweatingbullets.gif
          Tidigare har trädet blivit hårt beskuret i "paraplyform". Det är ett relativt litet äppelträd, men jag strävar efter att ge det en mer naturlig form. Tyvärr är nu kronan full av vattenskott. Så hur 17 gör jag? Ska jag fortsätta att ta bort vattenskotten under ett par år eller kan man spara en del och korta in dem om de sitter bra till? Förra årets skott är långa och har förgrenat sig på årets tillväxt.
          Jag har dåligt med fruktved i trädet. I år blir det nog inte mer än 5 äpplen eller så... och den fruktved som finns sitter långt in i trädet och får dåligt med sol.
          Jag skulle bli så tacksam om någon kan ge mig lite tips (även om jag förstår att det kan vara svårt). help.gif

--------------------
          Madeleine i Mälardalen *

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          CasualKarlsson
          Inlägg 20-06-2007, 20:44
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 39
          Medlem nr: 6 412

Inga träd behöver beskäras, förutom möjligen plommon. De kan bli så tunga av sin frukt så att de, genom sitt växtsätt, fläker sina grenar i klykorna och orsakar stora sår som inte övervallas med åren.
          Det där med hatten är nonsens. Vad som menas med det är att solen ska kunna belysa frukten så att den blir riktigt fin.
          Varje litet snitt man gör i ett träd orsakar stress. Man klipper eller sågar bort lövmassa som ju är trädets sätt att producera socker. Det är därför nästa års tillväxt blir "så bra". Trädet reagerar med att "ta ut" från sin inlagrade energireserv.
          Varje litet "klipp" du gör öppnar upp sår för sporer, virus och bakterier. Dessa sätter träden under ännu mer stress och tar till slut död på det.
          Om du nu nödvändigtvis måste beskära trädet så ska du alltid se till att saven har någonstans att ta vägen. Klipp inte av en en gren hur som helst utan låt saven ha en oklippt gren eller åtminstonde en välriktad knopp att gå vidare till. Ha en plan för varje snitt.
          Nöj dig med att ta bort rot och stamskott, de felriktade unga skotten, de döda och de skavande grenarna.
          Ett hårt beskuret träd mår inte bra och är väldigt svårt att "lugna ner".

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 18:23

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon