Hej Madeleine,
Jag svarar i din text: >Så... jag dubbelkollar... Eftersom vattenskotten har börjat förgrena sig kan jag börja gallra försiktigt bland dem. OK? Jag tänker mig >att ta max en tredjedel och de som i första hand får vara kvar är sådana som jag kommer att kunna spara även längre fram för >trädets fortsatta utveckling. Eftersom jag bara tar max en tredjedel kommer jag att börja med att ta de som sitter alldeles för tätt, >har dålig infästning, växer inåt eller skaver mot andra grenar, men fortfarande inte mer än 1/3 eller kanske rent utav 1/4. >Låter det vettigt?
Japp det låter bra, men det är samtidigt inte lätt att ge svar utan att ha sett trädet. Att se när trädet är i kondition för att ta emot en gallringsbeskärning handlar om fler saker än om vattenskotten bildat sidogrenar, men det är ett av tecknen. Ett annat tecken på om, hur och hur mycket det är vettigt att gallra en äppelkrona från vattenskott är den årliga tillväxten. Den jämför man med vad som är normalt för trädets ålder. Utifrån detta kan man också avgöra om det är gallring som trädet behöver eller inte. Som tidigare skribenter klokt skrivit så är beskärning endast en av insatserna man gör för ett äppelträd, och det är oftast inte det mest nödvändiga om syftet är lång frisk överlevnad med bra frukt...
>Har jag någon glädje av att redan nu välja ut något skott som topp? Vad ska jag i sådana fall tänka på? Ska jag korta in det skottet >överhuvudtaget eller låta det vara naturlig längd?
Det beror på hur trädet ser ut, hur tyngdpunkter, infästningar, skador etc ser ut, Att återställa en topp på ett träd som vill ha en sådan är rätt mycket en konstruktionsfråga, dvs att hjälpa trädet att bygga det som håller bäst. Att styra och ställa med ett träd utan att veta vad som blir hållbart eller inte är inte vettigt - då är det bättre att låta trädet växa ostört. Det är ändå träden som är experter på sig själva...
>Om man kortar in en gren vid en utåtriktad bladknopp - vad händer då? Blir det blad, gren eller frukt vid knoppen?
Lägger man snittet rätt blir det oftast gren där. Följer man upp med pincering utvecklas fruktanlag en elelr tom två säsonger tidigare.
>Kommer den grenen att växa till sig mer på längden från någon knopp kommande år eller stannar den av i längdtillväxten?
Jag förstår inte frågan tyvärr. Träd växer på två sätt - på bredden strax innanför barken och från alla grenars spets och ut. Men det var nog inte det du menade. Kanske är detta ett svar: Sidogrenar placerar träden mycket väl själva. Jag tycker att många lägger för många snitt i syfte att sporra sidogrenar. Man kan göra detta men träd är bra på att själva placera sidogrenarna med lagom avstånd och tyngd. Det jag tycker man ska göra som beskärare i största allmänhet är att gallra mellan det som träden givit. Att styra tillväxten kan man visserligen göra men för att lyckas väl med det måste man dels kunna en hel del och dels ha studerat just sin sort och det viktigaste - ha ett syfte med det. Trädet har ett syfte med sitt växtsätt, och det är att leva stort och väl och med så många förökningsmöjligheter som möjligt. Med frukt har vi ofta ganska lika syfte, men vi vill ha färre och därmed större frukter i lite glesare kronor. Att då sporra fram tätare sidogrenar är inte vettigt.
>Stimuleras fruktbildning genom att man kortar av den? Ja om du sporrar och pincerar - kolla upp detta i uppslagsbok. Nej om du inkortar här och där, då bildas istället frukt på sammanpackde ställen under eller innanför nytillväxten och bladmassan. Kom också ihåg att om du sporrar frukt så får du mycket mindre grentillväxt och i förlängningen inte så många fruktgrenar som du med vanlig underhållsbeskärning får. Varje frukt tar mycket energi. Detta är särskilt synbart på unga träd som sporrats att bära frukt. De kan tom avstanna i tillväxten. Inrikta beskärning på hållfasthet. Lita på att träden kan detta med att placera frukt!
>Och så en annan sak som slog mig... Det jag har trott vara vattenskott har ju redan efter ett år börjat förgrena sig... Kan det vara >långskott? Hur ser jag skillnad på dem?
Som sagt - vattenskott förgrenar sig och får också fruktanlag. Man ser skillnad på flera sätt (och nu börjar jag snart välkomna dig till mina kurser! www.tradvardskolan.se); grenar som växer från grova grenar och inte har normal proportion till de grenar de kommer ifrån (måste ses i bildexempel el i verkligheten - kolla obeskurna äppelträd så ser du hur oskadade träd ska se ut), grenar med upprättstående riktning de första åren, grenar som i unga år har annan barkfärg, glesare mellan knopparna, ofta lite större blad.
--------------------
|