Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Gissa den här då!
          amaira
          Inlägg 20-06-2007, 07:49
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 6 105
          Medlem nr: 3 398

Tycker den ser ut som en gorilla ohmy.gif fast bara på den här bilden. Ser ni vad det är? Ledtråd: mycket mindre än en gorilla. laugh.gif

--------------------
          Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Gossen Ruda
          Inlägg 20-06-2007, 16:01
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Jag känner en djup misstro mot naturen just nu. Så gott som alla steklar har ocellerna i vinkel och ofta är vinkeln av betydelse vid bestämningen, trubbig-rät-spetsig. Jag har kollat med mina bin, rovsteklar, myror, växtsteklar, guldsteklar, vägsteklar, parasitsteklar mm och alla har vinklade punktögon, UTOM just humlorna. Då kommer givetvis Amaira släpande med just en humla. duh.gif

Stor jordhumla?? Det finns en mörk och en ljus jordhumla men dom har antingen gul eller svart kalufs. Hushumla eller åkerhumla är mitt förslag.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          amaira
          Inlägg 21-06-2007, 08:32
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 6 105
          Medlem nr: 3 398

shy.gif Hur går det här då? Hihi, nu fick ni något att grunna över. Tycker ni är duktiga, för ni löser det ju.
          Bravo Sagosessa och Margith! kompiskram.gif (ibland ska man inte vara för mycket "expert" rolleyes.gif )

Någon spindel är det som sagt inte, Bettis och Skogstroll. Men visst för bilden tankarna ditåt, det tycker jag med! trostar.gif Trodde nog att någon skulle gissa på det. Tack för att ni gissade, så jag fick rätt. tummenupp.gif

CITAT (Gossen Ruda @ 20-06-2007, 17:01) *
          Jag känner en djup misstro mot naturen just nu.

laugh.gif Förlåt att jag skrattar, men jag vet precis känslan! Man har jobbat hårt och länge på att lära sig något, och så tycker man att man behärskar det hela skapligt, och så dyker det upp något som ställer allt man lärt sig på ända.

Prickar är inte där de ska utan sitter på "förväxlingsställen" eller finns inte alls på någon inom släktet, så är det bara en variabel variant av den vanliga, i alla fall.

Svampar som inte växer där de ska, utan på förväxlingsartens plats, och är lika stor som denna, men det är bara för att den växer på fel plats som den är lika stor och ser ut som den andra. Såna gånger går det runt i huvudet på mig. blink.gif . Samtidigt tycker jag det är läckert!

Naturens mysterier och magi tar aldrig slut! wub.gif Den ryms inte i en handflata. Naturens under är ett äventyr som går att uppleva igen och igen och igen, utan att bli enformig. Mångfalden är makalös !! - när den får finnas till...

Här är humlan i sin helhet. Tur att jag inte kastat resten av fotona än, för jag hade ingen aning om vilken art humlan på foto nr 1 var. Blev lite förskräckt när ni började gå in på art-detaljerna, och fick bråttom att själv börja lista ut arten. ohmy.gif

Men visst är det ljus jordhumla, Bombus lucorum?

Och här är hela bilden, av den ni sett detaljen ur:

--------------------
          Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog

Citera

Inlägg i den här tråden
          amaira   Gissa den här då!   20-06-2007, 07:49
          Lars-Olof Arvids   Jösses, vilken häftig bild! :o Är den tagen in...   20-06-2007, 08:04
          Gossen Ruda   Den var lurig, jag gissar på Godzilla. :D Nej, ...   20-06-2007, 08:58
          Lars-Olof Arvids   Husspindel var det första jag tänkte på, men det ä...   20-06-2007, 09:10
          Gossen Ruda   Hmm. Spindlar har sex eller åtta ögon men aldrig e...   20-06-2007, 09:28
          amaira   Ja visst är den lurig! :D Jag skulle aldrig ...   20-06-2007, 09:50
          Lars-Olof Arvids   Vad har larver för ögon då? Kan det vara en björns...   20-06-2007, 10:16
          amaira   Sorry Olle, du är fel ute. Den är ännu vanligare. ...   20-06-2007, 10:19
          Gossen Ruda   Kollar i samlingen när jag kommit hem. Olle, larv...   20-06-2007, 10:19
          Gossen Ruda   Jag har aldrig kollat in humlorna närmare, men när...   20-06-2007, 11:05
          Bettis   HÄRREGUD vem tittar närmare på spindlar mm :-fear-...   20-06-2007, 11:10
          skogstroll   korsspindel?   20-06-2007, 11:22
          Sagosessa   Med den raggiga kalufsen tänkte jag spontant ...   20-06-2007, 13:59
          Gossen Ruda   Jo, en humla är det men vilken art klarar jag inte...   20-06-2007, 14:05
          Margith   Ja du Sagosessa jag är ännu mer novis än du. Jag h...   20-06-2007, 14:09
          Lars-Olof Arvids   En humla är det säkert, vågar jag också tro nu. Ja...   20-06-2007, 14:20
          Lars-Olof Arvids   Jag får nog skaffa nya humleboken märker jag! ...   21-06-2007, 07:22
          Gossen Ruda   Jaså, det var en jordhumla ändå. Fast den fick lit...   21-06-2007, 08:56
          Lars-Olof Arvids   Ha ha, jag var närmast! :yahoo: Olle   21-06-2007, 08:59

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-08-2025, 04:00

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon