Full version: Gissa den här då!
amaira
Tycker den ser ut som en gorilla ohmy.gif fast bara på den här bilden. Ser ni vad det är? Ledtråd: mycket mindre än en gorilla. laugh.gif

Lars-Olof Arvids
Jösses, vilken häftig bild! ohmy.gif Är den tagen inomhus? rolleyes.gif

Olle
Gossen Ruda
Den var lurig, jag gissar på Godzilla. biggrin.gif

Nej, vilka insekter har ocellerna på rad??????? Ingen stekel iaf. Kan det vara nån fjäril, kommer inte ihåg.
Lars-Olof Arvids
Husspindel var det första jag tänkte på, men det är ju helt fel - spindlar har ju åtta ögon! biggrin.gif

Olle
Gossen Ruda
Hmm. Spindlar har sex eller åtta ögon men aldrig ett udda antal. Och inga fasettögon.
amaira
Ja visst är den lurig! biggrin.gif Jag skulle aldrig kunna gissa!
Ledtråd nr 2: Du har fel, Ruda. (fast rätt vad gäller spindlarna.)

Den är fotad utomhus, och den är mycket vanlig, och ni känner garanterar till den!
Lars-Olof Arvids
Vad har larver för ögon då? Kan det vara en björnspinnarlarv eller någon liknande lur(v)ing? confused.gif

Olle
amaira
Sorry Olle, du är fel ute. Den är ännu vanligare. Du kanske får gå ut och kika... ?? Kanske jag ska göra själv förresten ohmy.gif . SEr de verkligen ut sådär!?
Jo, det måste de ju göra, jag har faktiskt fotobevis. biggrin.gif
Gossen Ruda
Kollar i samlingen när jag kommit hem.

Olle, larverna har oftast små, små punktögon.
Gossen Ruda
Jag har aldrig kollat in humlorna närmare, men när det gäller rovsteklarna så sitter ocellerna ALLTID i vinkel. Men vems bruna kalufs det är vet jag inte, hus eller åker kanske?
Bettis
HÄRREGUD vem tittar närmare på spindlar mm -fear-.gif wacko.gif slår ihjäl dom eller springer iväg. Stå där och se en spindel i vitögat fear.gif
skogstroll
korsspindel?
Sagosessa
Med den raggiga kalufsen tänkte jag spontant "Humla", men jag vågade inte förslå det eftersom Olle och Ruda är så kunniga inom området "insekter", och jag sannerligen är en novis. Jag kan inte ens artbestämma humlor utan att kika efter i en bok blush.gif
Gossen Ruda
Jo, en humla är det men vilken art klarar jag inte.
Margith
Ja du Sagosessa jag är ännu mer novis än du. Jag har inte ens en bok att kolla i för att artbestämma humlor!
Men jag tänkte spontant som du, med den kalufsen måste det vara en humla.
Men jag har ingen aning om humlor har fasettögon, jag vet inte heller om de har oceller och om de isf sitter rakt eller i vinkel g.gif
Om det här inte är en humla gissar jag på att det är en miniatyr-gorilla wub.gif
Lars-Olof Arvids
En humla är det säkert, vågar jag också tro nu. Jag blev lite lurad av Rudas "ingen stekel iaf" då jag trodde att humlorna hörde till denna grupp. Har vi kommit så långt är det väl bara att gissa - jag föreslår stor jordhumla! smile.gif

Olle
Gossen Ruda
Jag känner en djup misstro mot naturen just nu. Så gott som alla steklar har ocellerna i vinkel och ofta är vinkeln av betydelse vid bestämningen, trubbig-rät-spetsig. Jag har kollat med mina bin, rovsteklar, myror, växtsteklar, guldsteklar, vägsteklar, parasitsteklar mm och alla har vinklade punktögon, UTOM just humlorna. Då kommer givetvis Amaira släpande med just en humla. duh.gif

Stor jordhumla?? Det finns en mörk och en ljus jordhumla men dom har antingen gul eller svart kalufs. Hushumla eller åkerhumla är mitt förslag.
Lars-Olof Arvids
Jag får nog skaffa nya humleboken märker jag! biggrin.gif Chinerys "Insekter i Europa" tycks vara hopplöst ute vad gäller namnen. g.gif

Olle
amaira
shy.gif Hur går det här då? Hihi, nu fick ni något att grunna över. Tycker ni är duktiga, för ni löser det ju.
Bravo Sagosessa och Margith! kompiskram.gif (ibland ska man inte vara för mycket "expert" rolleyes.gif )

Någon spindel är det som sagt inte, Bettis och Skogstroll. Men visst för bilden tankarna ditåt, det tycker jag med! trostar.gif Trodde nog att någon skulle gissa på det. Tack för att ni gissade, så jag fick rätt. tummenupp.gif

CITAT (Gossen Ruda @ 20-06-2007, 17:01) *
Jag känner en djup misstro mot naturen just nu.

laugh.gif Förlåt att jag skrattar, men jag vet precis känslan! Man har jobbat hårt och länge på att lära sig något, och så tycker man att man behärskar det hela skapligt, och så dyker det upp något som ställer allt man lärt sig på ända.

Prickar är inte där de ska utan sitter på "förväxlingsställen" eller finns inte alls på någon inom släktet, så är det bara en variabel variant av den vanliga, i alla fall.

Svampar som inte växer där de ska, utan på förväxlingsartens plats, och är lika stor som denna, men det är bara för att den växer på fel plats som den är lika stor och ser ut som den andra. Såna gånger går det runt i huvudet på mig. blink.gif . Samtidigt tycker jag det är läckert!

Naturens mysterier och magi tar aldrig slut! wub.gif Den ryms inte i en handflata. Naturens under är ett äventyr som går att uppleva igen och igen och igen, utan att bli enformig. Mångfalden är makalös !! - när den får finnas till...

Här är humlan i sin helhet. Tur att jag inte kastat resten av fotona än, för jag hade ingen aning om vilken art humlan på foto nr 1 var. Blev lite förskräckt när ni började gå in på art-detaljerna, och fick bråttom att själv börja lista ut arten. ohmy.gif

Men visst är det ljus jordhumla, Bombus lucorum?

Och här är hela bilden, av den ni sett detaljen ur:

Gossen Ruda
Jaså, det var en jordhumla ändå. Fast den fick lite skumma färger på fotot men kameran ljuger ibland. Sen varierar humlorna en hel del, det finns exemplar av den mörka jordhumlan som är helt svarta på mellankoppen.
Lars-Olof Arvids
Ha ha, jag var närmast! yahoo.gif

Olle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon