CITAT (Bettson @ 27-11-2003, 22:07)
Det är inget fel på konstgödsel men den är inte på något ett komplett urval på det tillskott som växten behöver.
Håller nog med om det, idealet är ju att pynja på med gräsklipp, dynga, kompost och liknande men många idag har kanske inte tid med eller tillgång till allt det. Och så beror det ju på vad man vill odla.
Själv har jag ingen tillgång till gräsklipp (jobbar på att skapa en gräsfri trädgård...), begränsad tillgång till den sorts kompost jag vill ha, sporadisk tillgång till små mängder hästdynga (blandad med torv eller halm) eftersom jag vill ha den välbrunnen och dessutom tillbringar jag större delen av sommaren på sommarstugan.
Ekvationen har jag löst genom att tillföra lövkompost och handelsgödsel (lövkomposten är rätt näringsfattig) och täcka med flis. Flisen har flera uppgifter: förhindra avdunstning av vatten på sommaren (behöver inte vattna så ofta), förbättra mikroblivet och skydda på vintern. Dessutom motverkar flislagret risken för övergödning med kväve. Funkar utmärkt tycker jag, men utan handelsgödsel i en eller annan form skulle resultatet antagligen vara magrare.
Dessutom roar jag mig med algextrakt. Preliminära resultat från tester som Schetelig i Finland håller på med tyder på att algextrakt bl.a. stimulerar rottillväxten hos många växter. Vete sjutton om det stämmer, men någon form av tillväxtbefrämjande effekt har det faktiskt. Har "plågat" mina krukväxter vintertid med egna tester och faktiskt syns det tydligt när man överdoserar att de flesta krukväxterna efter ett tag - fastän att de egentligen befinner sig i vila - förtvivlat försöker skjuta nya skott och blad trots att ljuset inte räcker till. Utomhus använder jag algextrakt närmast för att få nya plantor att snabbt etablera sig - det är ändå ganska dyra droppar att använda i en trädgård...
Och tack för komplimangen, Bettson!
Micke
Får man bara ändan ur vagnen, behöver man inte ta sig i kragen.