Jovisst ska du kastrera din katt, det kommer både den och ni må mycket bättre av. En hona som löper är ganska högljud, och blir y7den inte parad löper den ganska omedelbart igen. P-piller är inte att rekomendera om det inte är nödvändigt. Och en okastrerad hankatt som går inne kommer troligtvis att skvätta, inte blir han så trevlig heller , risken är stor att det enda han tänker på är tjejer. Att kastrera en hankatt brukar kosta runt 500 och en honkatt 800-1000 kr. Vad försökringen kostar är jag lite dålig på, beror ju mycket på vilken typ av försäkring ni väljer, finns med olika självrisker. Vaccinera bör ni ju också göra, kostar här hos min vetrinär 200 kr, men det är väldigt olika, ju större klinik ju högre priser tycker jag det verkar som. Ett kattpestvaccin räcker i 3 år, därimot så räcker kattsnuvevaccinet bara knappt ett år. Men kattsnuva är ju till skillnad från kattpest inte dödligt, inte lika viktigt med andra ord. Bägge dessa vaccin tas i en spruta. Vad kattsand kostar är ju väldigt beroende på vilken sort man väljer, här finns på Willys en riktigt bra kattsand, klumpbildande för några tior, man kan använda träpellets, finns på lantmännen en stor säck för mindre än en femtilapp. Sen finns det ju flera betydligt dyrare varrianter i djuraffärerna. Man får nog helt enkelt pröva sej fram vilket som man föredrar. När det gäller mat så tycker jag att om man väljer att ge sin katt torrfoder sä är det inte dyrare att köpa dom bättre fodren, även om priset känns lite högt så går det åt mindre mat än om man använder dom billigare sorterna. Vill ni ge blötfoder så rekomenderar jag Mjau, ett bra foder till ett rimligt pris. Lycka till med er kisse !
|