Jag har många trasmattor som min mamma en gång har vävt, upp till 3 meter långa. Jag har tvättat dom i maskinen, en vanlig 3-4kg-maskin, men har slutat med det. För att få in dom i maskinen var jag tvungen att först vika dom på längden 2 ggr och sen veckla ihop dom påandra ledden. Jag märkte att dom slets rätt kraftigt i vecken som hamnade på samma ställen varje gång. Varpen gick av bl.a. Maskinen verkar inte ha tagit skada fast en gång flyttade den sig lite, förmodligen under centrifugeringen.
Nu tvättar jag dom i badkaret. Först blötläggning några timmar, sen skrubbning med kraftig borste. Jag har tillverkat ett tvättbord som ligger på längden över badkaret. Sen ett par sköljningar. Till slut en eller två sköljningar i tvättmaskinen. Jag vecklar ihop dom som ovan men när centrifugeringen skall börja stannar jag maskinen och lägger mattan "rätt". Dvs jag tar ut den, rullar ihop den tredubbla mattan så hårt det går och trycker in den i maskinen. Där rullar jag upp den utefter ytterkanten på trumman, det är jobbigt att hålla kvar den men det går. Sen håller jag den på plats med en böjd stålpinne och så får maskinen centrifugera. Tack vare att den ligger utrullad blir det inte så mycket obalans.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|