Ojoj... här går det hett till!
Jag gillar inte alls tonen i flera av inläggen här måste jag verkligen säga (inga roliga toner att möta då det är första gången jag läser på forumet...)
.....om nu någon orkar läsa allt detta:
Som Stintan43´s inledande: "Gathundar finns ju i ett flertal länder och jag har ju oxå förstått att många av dom inte har det å bra men min fråga är varför man ska importera dom till oss när det finns så oändligt många hundar som mår dåligt i sverige och behöver omplaceras till nya hem?"
Som jag skriver i mitt inlägg "Främlingsfientlighet är inte bara för människor" på
(min blogg):
"Jag har en adopterad hund från Rumänien. Det kan inte ha undgått någon som varit inne på min blogg förr. Jag ser ingen som helst konstighet i att ta hem en hund från ett annat land; likväl som ett annat län eller stad (eller från en annan familj för den delen)."
Det finns också så oändligt många barn i Sverige som behöver ny familj. Varför i hela friden då adoptera utlänska barn?? Ren rasism är vad det handlar om. Det börjar med människor, och vart ska det sluta? Banderoller med "Sluta köpa utländska tomater - tänk på våra egna!!".
Jag trodde dagens intellektuellt utvecklade människa hade lämnat "vi och dom"-tänkandet bakom sig. Men fortfarande är Sverige ack så viktigare än resten av världen.
@storm: "Ja det är väl inte konstigare än att sverige hjälper folk från svåra förhållanden fast vi har många hjälp behövande här." Mycket bra! Jag håller med fullständigt!
Ni som tycker vi ska "sopa framför vår egen dörr först" som Leia: Varför är det förbehållet svenskarna att bara hjälpa dem i Sverige? Har vi inte ett kollektivt ansvar?? Gäller det din syn på invandring också? jag menar inte att peka ut din som rasist men jag känner mycket väl igen argumentet...
@AnitaO... "Jag tycker att det är en många gånger grym hantering. Hundarna tas från sin invanda miljö och sätts i en bur på ett flygplan." INVANDA MILJÖER!!??!! Har du ens den blekaste aning om hur hundarna i t.ex. Rumänien (där min hund kommer ifrån) kan ha det?? Min hunds "invanda miljö" var att brännas med glödheta järn över hela kroppen, sparkas, slås med pinnar, järnrör och påkar. Att inte få mat eller vatten. Att bli utskälld när han bajsar, så han knappt vågar göra det längre. Han släpades efter en droska i en kedja, totalt utmärglad med infekterade sår över hela kroppen. Usch vilken fruktansvärd människa jag är som sliter upp denna hund från sin invanda miljö!!!!
@Sailor Pluto: "Om man nu kan jämföra lidande och säga vem som har det värst av svenska hundar på hundhem och utländska hundar på gatan så tror jag att det är värst för de utländska. Här i Sverige hamnar hundarna inte på gatan när de måste flyttas från ett olämpligt hem." Precis! Här har man inte statligt finansierade organisationer som har till uppdrag att under alla former avlägsna hundar från gatan. Genom att slänga syra på dem, sätt eld på dem, slå ihjäl dem med järnrör eller hänga upp dem i svansen tills de dör av blodstockning i huvudet!
Visst är det synd om omplaceringshundar i alla länder, men det är inte speciellt vanligt förekommande att de svenska omplaceringshundarna levt på gatan i åratal, där de blivit sparkade på, där barn roat sig med att plåga dem eller där de blivit påkörda av bilar och dumpade vid vägrenen. Men dessa trasiga själar kanske vi bara skulle avliva?! Ska vi göra detsamma med barn som misshandlats? ...då slipper vi ju eventuella emotionella utåtagerande problem i framtiden.
Svenska hundar omplaceras ofta på grund av sk "ändrade familjeförhållanden" - tex allergi hos det nyfödda barnet, ekonomiska problem eller separationer. Hur många hundar på de svenska hundstallarna har brännmärken över hela kroppen, kissar på sig av rädsla så fort du tar fram sopborsten eller har avklippta öron?
@Herkules: "priserna ligger ungefär på 3500 pix vare sig du tar hunden från irland eller hundstallet i sthlm.
ett vårddygn på hundstallet kostar 200 kr (om man vill skänka dem pengar)" Min hund kostade 4.500 kronor, kastrerad, vaccinerad, godkänd för EU-pass osv. Min förra hund från en svensk kennel med fina stamtavlor kostade 8.500 kronor + 3.000 kr för kastrering + 1.200 kro för att vi till slut var tvugna att avliva honom då han fick en tumör i hjärnan, och i samband med det attackerade två av oss tre i familjen. Så, @Pirum: "Men det måste vara fasligt dyrt? Ok, har man pengar och vill göra en god gärning så. Men godkänd transport, rabiesvaccin, andra vacciner, test mot dvärgbandmask, karantän (säkert väldigt kort numera dock då säkerhet är lågprioriterat), eventuell avlivning om hunden är sjuk, etc, måste ju kosta många tusen. Kanske bättre att rädda 2 hundar i Sverige än 1 från utlandet." Först: räknar du alltid in kostnaden för avlivning då du lägger en ekonomisk kalkyl innan hundköpet? Gör du detsamma vid en graviditet?? Räknar ut begravningskostnader om barnet skulle gå bort innan dig? Det tror jag inte du gör. Dessutom: säkerheten är INTE lågprioriterad vid transporter till Sverige, det var det dummaste jag hört! Det vet du väl att den svenska inställningen generellt är att allt utanför våra gränser är direkt eller indirekt livshotande mot "oss svenskar". Bland annat, så har du väl läst denna tråd?
@Anki på Öland: "Det är ju heller inte så att när tillräckligt många hundar "adopterats" bort kommer problemet med gatuhundar att försvinna. Det kommer ju hela tiden nya." Hört talas om kastrering?
Titta in på
(min blogg) så får ni se den hemska hunden som jag hade mage att ta in till vårt fina Sverige. Hur kunde jag göra så mot honom?? Slita upp honom från hans invanda miljö?! Varför var jag inte istället en av 400 intressenter på renrasiga Golden Nico här i Sverige? Oh herre Gud!!!! Vad ska hända med Nico!?! Bara 400 härliga familjer som slåss om denna trygga och älskade kamrat! Äsch... kanske jag skulle varit en av dem. En jävla statuspryl att ta in en hund vars enda hot var en plågsam död.
Dumma, dumma, egoistiska Anna!!