Det stämmer att Ullungrönnar gärna blommar och får bär som unga. Jag abserverade det själv idag när jag gick i tegelbruksparken i Ängelholm. Flera av de två-tre år gamla blommade redan. Dock är blomning på nyplanterade träd inte alltid positivt. Överdriven blomning brukar ofta betyda på någon typ av stress. Enstaka blommor är dock ingen fara.
Som Cilla skriver kan rönnarna lätt polinera varandra och därför behöver avkomman inte alls få samma höstfärg som riktig Ullungrönn. Det är dock alltid spännande att se hur en frösådd planta blir. Den kan t.o.m. bli ännu bättre om man har tur, men räkna inte med det. De speciella sortegenskaperna hos Ullungrönn kan således bara garanteras om växten förökas vegetativt, d.v.s. genom kloning. Bara för att plantan inte är ympad behöver det inte betyda att den är frösådd. Det finns flera andra sätt att föröka växter på och fortfarande behålla sortegenskaperna, som t.ex. genom avläggare, sticklingar och mikroförökning. Vilket det är av dessa som används idag vet jag inte säkert, men jag vet att det finns en del ympade plantor och säkerligen en hel del mikroförökade också.
Dessutom är det ganska intressant att notera att en släkting till våra rönnar, finnoxel, Sorbus x hybrida är apomikt. Detta innebär att fröna kan utveckla groende plantor utan befruktning och får således samma genetiska uppsättning som sin förälder.
--------------------
|