CITAT (lottapotta @ 16-06-2007, 01:08)

Jag har en hund med hyfsat korthårig päls, och hennes päls känner jag inte alls av.
Däremot är jag lite känslig för katter. Kliar i ögon och näsa om jag har en katt i knäet och kelar. Jag har hört att det ska funka bättre med långhåriga katter, och undrar om det är någon här som har erfarenhet av detta?
Jag skulle så gäna vilja skaffa en katt...
Det är ju inte håret du är allergisk emot utan proteinet i hudflagorna men det kan även vara annat hos djuret som man kan reagera mot. Är själv allergisk mot alla de olika slag av pollen (samt kombinationer av diverse olika slag) och har till viss del försämrats. Vissa djur (har själv ridit och varit kontakt med "allergivänliga" hästar) har mindre av proteinet eller annat allergiframkallande och det kan variera mellan kullsyskon och faktiskt även hos själva djuret tidsmässigt.
Tänk på att det INTE är alls bra att behöva stoppa i sig medicin och hela tiden utsätta sig för allergenerna även om du är symptomfri men i dagsläget finns det en del behandling som kan vara hjälpliga om man lider av en svår allergi och inte kommer undan pälsdjur på något sätt. Tycker du ska ta ett allvarligt snack med din läkare och hör vad han/hon verkligen tycker.