Vad jag förstår så ska det vara något slags politiskt budksap.
Fast vad jag inte förstår är att fyra till fem äter gratis i så fall. Skulle det vara barn och pensionärer dessa jäställs med.
Då kan man ju säga som så att barn växer upp och blir medborgare som betalar skatt. Swtt under deras livstid är de inte gratisätare.
Pensionärer är medborgare som betalat skatt i hela sitt liv.De har aldrig varit gratisätare.
De enda jag kan tänka mig som aldrig bidrar med skatt är nolltaxerare och lyxhustrur till rika gubbar som inte annat har att göra än att ringa efter städtjänst och gå och fila naglarna.
Resten av oss jobbar ju, om det inte är så olyckligt att man har blivit av med hälsan och inte kan jobba. Och det är det, som vi har ett socialt försäkringssystem för, att sprida riskerna. Det är en slag försäkring bara och om man har rätt till försärkingsersättning så är man fortfarande ingen gratisätare, man är en försäkringstagare.
Nej jag tycker inte att det säger så mycket alls annat än att skribenten inte har koll på verkligheten eller att denne läser statisitk som fan läser bibeln ungefär.
Just det....... glömde förstås de arbetslösa. Men eftersom nya regeringen är den som satt egenfinasieringen i a-kassesystemt i sjön så har man ju gjort även dessa till försäkingstagare. Och så länge det inte finns arbeten att tillgå vilket till stor del beror på någon eller några av samhällets rika gubbar som spekulerar till sig kapital kortsiktigt i stället för att ha ett ansvarstagande långsiktigt ägande av sina aktier i näringslivet ( som de rika gubbsen hade förr) så är ju dessa till stor del medskyldiga till att de arbetslösas skara finns. Men naturligtvis skyller de på de arbetslösa och säger att det är deras fel. Vi tar bort a-kassa och skrotar facket så får de lära sig att jobba sedan, är parollen jag sett i derass tidningar. Detta är bara böjran som en stor rubrik i deras inbördes tidningar hade i våras.
Näe, jämförelsen med restautangnotan och dagens skattebetalare haltar betänkligt tycker jag. Låter som en pomeperipossasaga man läser på riddarhuset varje kväll.