|
En insändare i Svd för en tid sedan. "Tänk er att tio personer går ut varje dag för att äta middag. notan för de tio tillsammans hamnar på 1000 kr. Om de delar upp notan på samma sätt som vi betalar skatt skulle det bli ungefär så här: De första fyra - de fattigaste - skulle inte betala någonting, den femte skulle betala 10 kr,den sjätte skulle betala 30 kr, den sjunde 70,den åttonde 120, den nionde 180, och den tionde personen - den rikaste - skulle betala 590 kr. De bestämde sig för att betala notan på det viset. De kände sig nöjda med uppgörelsen, tills en dag, då ägaren till restaureangen gav dem rabatt. " Eftersom ni är så bra kunder", sa han "ger jag er 200 kr i rabatt" Gruppen ville fortfarande betala middagen på det sätt vi betalar skatter. Så de fyra första påverkades inte, de fick fortsätta äta gratis. Men hur skulle de andra sex göra - de som betalade? Hur skulle de dela upp rabatten så att alla skulle få sin "beskärda del"? De sex personerna insåg att 200 kr delat med sex blir 33:33 kr. Men om de drog bort det från varje persons andel skulle den femte och sjätte personen få betalt för att äta. Restaurangägaren föreslog då att det vore rättvist att reducera varje persons nota ungefär proportionellt, och han satte igång att räkna på de belopp varje person skulle betala. Resultatet blev att även den femte personen fick äta gratis, den sjätte fick betala 20 kr, den sjunde 50, den åttonde 90, den nionde 120 kr, vilket ledde till att den tionde personen fick betala 520 istället för tidigare 590. Alla sex personerna fick lägre pris än tidigare och de fyra första fick fortsätta äta gratis. Men plötsligt utanför restaurangen började personerna jämföra vad de sparat. "Jag tjänade bara en en tia av rabatten på 200 kr",började den sjätte personen. Han pekade på den tionde:"men han tjänade 70!" "Precis", sa den femte personen, "jag sparade också bara en tia". "Det är sant!" skrek den sjunde personen: "Varför ska han få 70 tillbaka när jag bara fick 20? De rika skall alltid få det bättre!" "Vänta ett tag ", skrek de fyra första unisont. Vi fick ju ingenting alls!Det här systemet utnyttjar de fattiga!" De nio personerna omringade den tionde och gav honom stryk: Nästa kväll kom inte han till middagen så de nio andra satte sig ner och åt utan honom. När så notan kom in upptäckte de något viktigt. Det fattades 520 kr.....
Skribenten heter Leif Kristensen, Spånga
Jag som tycker att ovanstående säger allt heter GITA
Skribenten borde lära sig räkna... om en av tio slutar äta så påverkar det slutsumman... men det är väl så rika räknar kanske. Mvh Fenja
Björken
27-06-2007, 18:29
CITAT (Gita @ 27-06-2007, 19:12)  En insändare i Svd för en tid sedan. "Tänk er att tio personer går ut varje dag för att äta middag. notan för de tio tillsammans hamnar på 1000 kr. Om de delar upp notan på samma sätt som vi betalar skatt skulle det bli ungefär så här: De första fyra - de fattigaste - skulle inte betala någonting, den femte skulle betala 10 kr,den sjätte skulle betala 30 kr, den sjunde 70,den åttonde 120, den nionde 180, och den tionde personen - den rikaste - skulle betala 590 kr. De bestämde sig för att betala notan på det viset. De kände sig nöjda med uppgörelsen, tills en dag, då ägaren till restaureangen gav dem rabatt. " Eftersom ni är så bra kunder", sa han "ger jag er 200 kr i rabatt" Gruppen ville fortfarande betala middagen på det sätt vi betalar skatter. Så de fyra första påverkades inte, de fick fortsätta äta gratis. Men hur skulle de andra sex göra - de som betalade? Hur skulle de dela upp rabatten så att alla skulle få sin "beskärda del"? De sex personerna insåg att 200 kr delat med sex blir 33:33 kr. Men om de drog bort det från varje persons andel skulle den femte och sjätte personen få betalt för att äta. Restaurangägaren föreslog då att det vore rättvist att reducera varje persons nota ungefär proportionellt, och han satte igång att räkna på de belopp varje person skulle betala. Resultatet blev att även den femte personen fick äta gratis, den sjätte fick betala 20 kr, den sjunde 50, den åttonde 90, den nionde 120 kr, vilket ledde till att den tionde personen fick betala 520 istället för tidigare 590. Alla sex personerna fick lägre pris än tidigare och de fyra första fick fortsätta äta gratis. Men plötsligt utanför restaurangen började personerna jämföra vad de sparat. "Jag tjänade bara en en tia av rabatten på 200 kr",började den sjätte personen. Han pekade på den tionde:"men han tjänade 70!" "Precis", sa den femte personen, "jag sparade också bara en tia". "Det är sant!" skrek den sjunde personen: "Varför ska han få 70 tillbaka när jag bara fick 20? De rika skall alltid få det bättre!" "Vänta ett tag ", skrek de fyra första unisont. Vi fick ju ingenting alls!Det här systemet utnyttjar de fattiga!" De nio personerna omringade den tionde och gav honom stryk: Nästa kväll kom inte han till middagen så de nio andra satte sig ner och åt utan honom. När så notan kom in upptäckte de något viktigt. Det fattades 520 kr.....
Skribenten heter Leif Kristensen, Spånga
Jag som tycker att ovanstående säger allt heter GITA Mycket bra och varför börja diskutera sådana saker som slutsumman när det inte är det som det hela handlar om.
CITAT (Fenja @ 27-06-2007, 19:20)  Skribenten borde lära sig räkna... om en av tio slutar äta så påverkar det slutsumman... men det är väl så rika räknar kanske. Mvh Fenja Hur har Du det med matematiken Fenja? Om tio personer äter för 1000 kr sen får 200 kr i rabatt så blir så vitt jag förstår notan på 80 kr per person Om en person slutar äta minskar alltså notan med detta beloppl Nu är det så att "den rike" som ju betalat 520 kr försvinner. alltså minskar intäkterna med 520 kr medans notan minskar med 80 kr. Gita
Just det! Alltså är det inte 520 kr som fattas... Mvh Fenja
Hannele
27-06-2007, 19:12
CITAT (Gita @ 27-06-2007, 19:12)  En insändare i Svd för en tid sedan. "Tänk er att tio personer går ut varje dag för att äta middag. notan för de tio tillsammans hamnar på 1000 kr. Jag skulle vilja få adressen till den restaurangen.
Bettson
27-06-2007, 20:11
Vad jag förstår så ska det vara något slags politiskt budksap. Fast vad jag inte förstår är att fyra till fem äter gratis i så fall. Skulle det vara barn och pensionärer dessa jäställs med. Då kan man ju säga som så att barn växer upp och blir medborgare som betalar skatt. Swtt under deras livstid är de inte gratisätare. Pensionärer är medborgare som betalat skatt i hela sitt liv.De har aldrig varit gratisätare. De enda jag kan tänka mig som aldrig bidrar med skatt är nolltaxerare och lyxhustrur till rika gubbar som inte annat har att göra än att ringa efter städtjänst och gå och fila naglarna. Resten av oss jobbar ju, om det inte är så olyckligt att man har blivit av med hälsan och inte kan jobba. Och det är det, som vi har ett socialt försäkringssystem för, att sprida riskerna. Det är en slag försäkring bara och om man har rätt till försärkingsersättning så är man fortfarande ingen gratisätare, man är en försäkringstagare. Nej jag tycker inte att det säger så mycket alls annat än att skribenten inte har koll på verkligheten eller att denne läser statisitk som fan läser bibeln ungefär. Just det....... glömde förstås de arbetslösa. Men eftersom nya regeringen är den som satt egenfinasieringen i a-kassesystemt i sjön så har man ju gjort även dessa till försäkingstagare. Och så länge det inte finns arbeten att tillgå vilket till stor del beror på någon eller några av samhällets rika gubbar som spekulerar till sig kapital kortsiktigt i stället för att ha ett ansvarstagande långsiktigt ägande av sina aktier i näringslivet ( som de rika gubbsen hade förr) så är ju dessa till stor del medskyldiga till att de arbetslösas skara finns. Men naturligtvis skyller de på de arbetslösa och säger att det är deras fel. Vi tar bort a-kassa och skrotar facket så får de lära sig att jobba sedan, är parollen jag sett i derass tidningar. Detta är bara böjran som en stor rubrik i deras inbördes tidningar hade i våras. Näe, jämförelsen med restautangnotan och dagens skattebetalare haltar betänkligt tycker jag. Låter som en pomeperipossasaga man läser på riddarhuset varje kväll.
mamamaggan
27-06-2007, 20:35
Jaha , ska man skratta eller gråta över hur en del TROR att det fungerar i samhället ?! Håller helt och fullt med Bettson . En liknelse som inte har någon som helst verklighetsanknytning , den underbygger en skröna!
CITAT (Björken @ 27-06-2007, 19:29)  Mycket bra och varför börja diskutera sådana saker som slutsumman när det inte är det som det hela handlar om. Jag tycker att kan man inte ens hantera fakta (slutsumman) på ett trovärdigt sätt så är det inte värt att lyssna på resten heller... Mvh Fenja
Bettson
27-06-2007, 21:59
Håller faktiskt med dig där Fenja. Att det inte är något att bry sig om.
Men många tar det skrivna ordet för sanning och ifrågasätter inte. De ifrågasätter det bara ifall de läser att någon annan gör det, tyvärr.
Tycker att det är så många amsagor som liknar politisk propaganda i lättsam form så det verkar nästa organiserat ibland.
Jo, jag håller med dig med Bettson! Mvh Fenja
Björken
28-06-2007, 03:59
Ibland undrar jag om jag ska skämmas över att jag arbetar och bidrar med skattepengar. Känns så i varje fall.
CITAT (Björken @ 28-06-2007, 04:59)  Ibland undrar jag om jag ska skämmas över att jag arbetar och bidrar med skattepengar. Känns så i varje fall. Ja visst ska du skämmas! Det skall alla som skaffat sig en bra utbildning, jobbar hårt och tjänar hyfsat med pengar - enligt mångas mening. Jag undrar bara vad som händer om de som alltid betalar mest helt enkelt tröttnar på att behöva skämmas och lägger av. Gita
Blomstertanten
28-06-2007, 07:04
Vilken värld lever du i egentligen Gita ???? Jag har sällan läst något så urbota dumt !!!! I verkligheten skulle det definitivt inte vara de med lägre inkomster som åt gratis utan det skulle allt vara de som fick betala mest i proportion till inkomsten. De med lägre inkomster skulle dessutom bara kunna drömma om att gå på restaurang och äta ! De är nog himla glada om de har råd med makaroner sista dagarna före löning. Låginkomsttagare som definitivt inte missunnar andra att ha det bra.
Bettson
28-06-2007, 07:07
CITAT (Björken @ 28-06-2007, 04:59)  Ibland undrar jag om jag ska skämmas över att jag arbetar och bidrar med skattepengar. Känns så i varje fall. Men Björken då, Men behöver väl aldrig någonsin skämmas över att man arbetar. Och man ska absolut inte skämmas över att man gör rätt för sig med skatten. Och inte behöver man skämmas för att man tjänar mycket. Det är väl roligt för den som gör det. Men man ska heller inte behöva skämmas för att man har ett arbete som är så oskäligt dåligt betalt att man inte kan försörja sig. Man har arbetat, men den som sätter upp arbetsvillkoren kanske borde skämmas. VI fick arbeta hårt hemma när vi var små för att hjälpa till. När jag var tonåring så tyckte jag att det var ett problem att mina händer därav inte var i samma skick som mina kompisars. Mammas svar var att man behöver aldrig skämmas över arbetshänder. Men man skall heller inte behöva skämmas för om man är sjuk och inte kan arbeta, även om man ville. Man är inte sämre människa för det. Man är bara människa. Och alla arbetslösa är inte arbetslösa för att de är lata.... det är en alianspåhittad skröna. Men skämmas borde man göra ifall man inte följer de lagar och regler vi har ang skatt och ekeonomi. Inte för att man utnyttjar alla de lagliga avdrag och rättigheter man har, utan för att man fuskar. Det är en helt annan sak. Jag vill minnas att det var en hel del nya ministrar som inte fick vara med för den skull. Men han som klarade sig var ju fortfarande han med hästsvansen och det är han som sitter och styr vår ekonomi. Det borde vi Svenskar skämmas för tycker jag, att vi lät någon som var ekonomiskt utbildad köpa barnflickor ( obs inte barnvakt) svart och sedan skylla på att han inte kände till reglerna. Och nu sitter han och bestämmer reglerna och jag kan säga att han inte gör det något vidare eftersom han inte varit ute i det verkliga livet. Jag skäms i alla fall otroligt mycket över vår finansminister även om jag inte röstade fram honom.
Bettson
28-06-2007, 07:20
CITAT (Gita @ 28-06-2007, 07:50)  Ja visst ska du skämmas! Det skall alla som skaffat sig en bra utbildning, jobbar hårt och tjänar hyfsat med pengar - enligt mångas mening. Jag undrar bara vad som händer om de som alltid betalar mest helt enkelt tröttnar på att behöva skämmas och lägger av. Gita Varför skulle du skämmas för att tjäna bra med pengar? Förstår inte var du får det ifrån. Varför skulle du skämmas för att du därigenom betalar bra med skatt. Det bidrar till samhället. OCH du, jobbar hårt finns det många som gör, även om de inte tjänar så bra. Men om man fuskar med skatten och desstuom gnäller över att den är så hög fast man kanske betalar lägre skatt än andra eller ingen alls, då borde man skämmas. Och om man är nedlåtande mot de som tjänar mindre, oempatisk mot de mindre lyckligt lottade då borde man faktist skämmas tycker jag. Och observera nu har jag inte uttalat mig om din person utan bara rent generellt.
herkules
28-06-2007, 08:17
CITAT (Gita @ 28-06-2007, 07:50)  Jag undrar bara vad som händer om de som alltid betalar mest helt enkelt tröttnar på att behöva skämmas och lägger av. Gita alla ger efter sin förmåga, till och med de allra fattigaste, solidaritet kallas det.
CITAT (Blomstertanten @ 28-06-2007, 08:04)  Vilken värld lever du i egentligen Gita ???? Jag har sällan läst något så urbota dumt !!!! I verkligheten skulle det definitivt inte vara de med lägre inkomster som åt gratis utan det skulle allt vara de som fick betala mest i proportion till inkomsten. De med lägre inkomster skulle dessutom bara kunna drömma om att gå på restaurang och äta ! De är nog himla glada om de har råd med makaroner sista dagarna före löning. Låginkomsttagare som definitivt inte missunnar andra att ha det bra. *applåderar* Mvh Fenja
CITAT (Bettson @ 28-06-2007, 08:07)  Och alla arbetslösa är inte arbetslösa för att de är lata.... det är en alianspåhittad skröna. Och att alliansen menar att alla arbetslösa är lata är också en skröna. Påhittad av alliansmotståndarna.
Björken
28-06-2007, 12:34
Ja inte hör jag till de högavlönade precis men jag har istället för att gnälla valt att ha två jobb som tillhör låglöneyrkena. Delar ut tidningar fyra timmar på natten och städar på en skola 8 timmar om dagen. Visst sliter det hårt på kroppen, men det är mitt val och jag tar också konsekvenserna av det. Blev tidigt i livet änka med fyra barn i åldern 9-18 år och mycket rasade samman i mitt liv. Men mitt val var att antagligen ge faen i allt och låta samhället reda ut mitt liv eller att själv göra något åt det. Mitt val stod helt klart att jag skulle reda ut det själv. Att jag röstar på Alliansen står jag också för och jag tycker att de står för mycket av det jag tycker och tänker, därav valet.
Jag ser inte ner på den som är sjuk eller arbetslös som många tycks tro att man gör för att man röstar på de som vill att det ska löna sig att arbeta.
Att snacka om att fuska så är det väl lika bra fördelat mellan de olika partierna vare sig de är röda, blå eller gröna men man glömmer så lätt bort vad som varit när något nytt dyker upp.
Jag tycker lika illa som många andra över fusket som sker även bland oss "vanliga" människor, för inte kan vi väl förneka att det sker. Försäkringskassan har ju avslöjat ett stort antal fuskare och det är stora pengar det handlar om. Jag inser att något måste göras åt bidragsfuskarna för till dem vill inte jag att mina skattepengar ska gå till. Jag vill att de ska gå till dem som behöver det i form av bidrag av olika slag och för att hålla vårt samhälle på en bra nivå så att tex mina barnbarn ska ha en bra skola att gå till.
En skola med ordning och reda och där det är lärarna som bestämmer och inte barnen. Låter säkert gammelmodigt men ok då får ni tycka så, för jag vet att jag kan inte komma ut till en arbetsplats och bestämma när jag vill jobba eller om jag vill jobba överhuvud taget. Jag kan heller inte gapa och skrika och kalla vare sig arbetskamrater eller chefer för än det ena än det andra. Vem skulle acceptera att jag kommer insläntrande till ett sammanträde, tuggande tuggummi och pratande i mobiltelefonen slänger upp fötterna på bordet och med mössan neddragen över öronen.
Jag vet allt för väl att det kommer att vara många av er som skriker högt nu och säger att du har så fel så fel. Det får ni så gärna göra om jag bara också får säga att jag tycker att jag har rätt.
CITAT (Björken @ 28-06-2007, 13:34)  Jag vet allt för väl att det kommer att vara många av er som skriker högt nu och säger att du har så fel så fel. Det får ni så gärna göra om jag bara också får säga att jag tycker att jag har rätt. *skriker högt: Du har så rätt, så rätt*
Snöflinga
28-06-2007, 13:52
CITAT (Tezzla @ 28-06-2007, 14:23)  *skriker högt: Du har så rätt, så rätt*  Även jag instämmer, du har så rätt Björken i allt du skriver
herkules
28-06-2007, 14:10
CITAT (Björken @ 28-06-2007, 13:34)  Försäkringskassan har ju avslöjat ett stort antal fuskare och det är stora pengar det handlar om. nu får du faktiskt lov att läsa på, det du skriver stämmer inte! försäkringskassan överdrev kraftigt de siffror de presenterade, curt malmborgs hetsjakt mot svenska folket resulterade enbart i en massa fusksiffror. dn om malmborgs hetsjakt på oskyldiga människor
Björken
28-06-2007, 14:44
CITAT (herkules @ 28-06-2007, 15:10)  nu får du faktiskt lov att läsa på, det du skriver stämmer inte! försäkringskassan överdrev kraftigt de siffror de presenterade, curt malmborgs hetsjakt mot svenska folket resulterade enbart i en massa fusksiffror. dn om malmborgs hetsjakt på oskyldiga människorNu hade jag visserligen inte hunnit läsa DNs artikel innan jag skrev, mycket beroende på att det inte är min lokaltidning och att arbetet tar bort tid för att hinna sitta och lusläsa allt som skrivs i tidningarna runt om kring. Det spelar ingen roll för min del. Att det finns ett fusk när det gäller bidrag kan ingen förringa inte ens DNs reportrar och det är inte bara Försäkringskassan som är utsatt för detta otyg. Om än siffrorna kanske inte är x antal miljarder kronor så är varje krona som någon fuskar sig till en krona för mycket enligt mig. Sen om man kan skylla på att jag visste inte om att jag inte fick göra si eller så är ett vanligt svar när man blir upptäckt och vem ska kunna bevisa att det inte är så. Lätt att ta till. Om jag blir haffad av polisen med att sno grannens bil så kan jag inte säga att jag inte visste att jag inte fick göra det, jag är skyldig att veta att jag inte får ta någon annans grejor. Så nog måste man kunna ställa samma krav på någon som tex tar ut för vård av sjukt barn och sedan går och jobbar. De måste väl också veta att så får man inte göra, eller? Eller när man tar ut stämplingsersättning fast att man har ett jobb som man går till. Nu har jag inte valt att plocka fram några siffror alls för det är inte relevant till det jag skriver utan för mig är det viktiga att jag vill att mina skattepengar används till det de ska göra och inte till att någon vem det än vara må ska kunna fuska sig till pengar, något andra får slita hårt för att få ihop till med arbete.
herkules
28-06-2007, 15:01
CITAT (Björken @ 28-06-2007, 15:44)  Nu hade jag visserligen inte hunnit läsa DNs artikel innan jag skrev, mycket beroende på att det inte är min lokaltidning och att arbetet tar bort tid för att hinna sitta och lusläsa allt som skrivs i tidningarna runt om kring. Det spelar ingen roll för min del. det är väl klart att det spelar roll! fakta är fakta och finns att få om man är intresserad, dina åsikter kan du inte sprida som sanningar.
Björken
28-06-2007, 15:17
CITAT (herkules @ 28-06-2007, 16:01)  det är väl klart att det spelar roll! fakta är fakta och finns att få om man är intresserad, dina åsikter kan du inte sprida som sanningar. För mig som jag säger spelar det ingen roll vad siffrorna visar utan det är att det förekommer fusk som är viktigt och det är förekomsten som jag reagerar på. Har jag någonsin påstått att det som är mina åsikter är sanning för någon annan är mig??????????
herkules
28-06-2007, 16:06
CITAT (Björken @ 28-06-2007, 16:17)  Har jag någonsin påstått att det som är mina åsikter är sanning för någon annan är mig?????????? det beror väl på hur man läser det du skriver, du skriver - Försäkringskassan har ju avslöjat ett stort antal fuskare och det är stora pengar det handlar om. , det är din åsikt? för sanning är det ju bevisligen inte...
Björken
28-06-2007, 16:14
CITAT (herkules @ 28-06-2007, 17:06)  det beror väl på hur man läser det du skriver, du skriver - Försäkringskassan har ju avslöjat ett stort antal fuskare och det är stora pengar det handlar om. , det är din åsikt? för sanning är det ju bevisligen inte... Nu är ju allt relativt, men för mig är en miljon kronor mycket om det skulle mot all förmodan vara en så låg siffra som det rör sig om.
CITAT (Blomstertanten @ 28-06-2007, 08:04)  I verkligheten skulle det definitivt inte vara de med lägre inkomster som åt gratis utan det skulle allt vara de som fick betala mest i proportion till inkomsten. De med lägre inkomster skulle dessutom bara kunna drömma om att gå på restaurang och äta ! De är nog himla glada om de har råd med makaroner sista dagarna före löning. Det stämmer. Låginkomsttagare använder en större andel av sin inkomst till mat och boende, trots att de äter billigare och bor billigare än medel- eller höginkomsttagare, och värre har det blivit på senare år. Och sen är det för övrigt så att det skattefuskas mer än det bidragsfuskas - och de bidrag det fuskas mest med är arbetsrelaterade - inte sjukrelaterade. (Vård av sjukt barn fuskas det dock mycket med, även om det har minskat på senare tid) Som vanligt är det konstigt att bidragsfusk ska bekämpas med hårdare regler - speciellt för dem med knappa resurser eller svag hälsa, medan skattefusk ska bekämpas med slappare regler - speciellt för dem med mycket pengar. Morot åt den som har, piska åt den som inte har.
herkules
28-06-2007, 19:02
jag tycker att alla som tjänar mindre än 250 000 kr om året kan strunta i att betala skatt, de kan gå på restaurang för pengarna i stället, tjohoo!
men vilket liv det skulle bli alliansen och dess anhängare, hela sverige skulle ju gå omkull..
Bettson
29-06-2007, 08:18
CITAT (Tezzla @ 28-06-2007, 11:13)  Och att alliansen menar att alla arbetslösa är lata är också en skröna. Påhittad av alliansmotståndarna.  Fast han med hästsvanssen( orkar inte ens en gång bemöda mig om att komma ihåg vad han heter) sa exakt så här i en TV-intevju. "Vi måste minska på bidragen så att sjuka och arbetslösa kommer i arbete" Hur kan man tolka detta annorlunda än att han anser att sjuka inte är sjuka utan simulerar, så tar man bort bidragen så måste de arbeta. Och kan man tolka detta annorlunda än att han anser att arbetslösa är lata får att de inte orkar skaffa sig ett arbete. Tar man bort bidraget så blir de tvugna att arbeta. Även Reinfeldt och Maud Olfsson har sagt liknande saker om än lite mera maskerat. Är det inte dessa personer som representerar aliansen
Bettson
29-06-2007, 08:59
CITAT (Björken @ 28-06-2007, 13:34)  Ja inte hör jag till de högavlönade precis men jag har istället för att gnälla valt att ha två jobb som tillhör låglöneyrkena. Delar ut tidningar fyra timmar på natten och städar på en skola 8 timmar om dagen. Visst sliter det hårt på kroppen, men det är mitt val och jag tar också konsekvenserna av det. Blev tidigt i livet änka med fyra barn i åldern 9-18 år och mycket rasade samman i mitt liv. Men mitt val var att antagligen ge faen i allt och låta samhället reda ut mitt liv eller att själv göra något åt det. Mitt val stod helt klart att jag skulle reda ut det själv. Att jag röstar på Alliansen står jag också för och jag tycker att de står för mycket av det jag tycker och tänker, därav valet. Fast Björken. jag förstår inte riktigt allt över hur du resonerar. När du blev änka tidigt varför anser du bara att du hade två val. Antingen trippeljobba men två jobb + hem och barn eller låta samhället reda ut ditt liv. Jag tycker nog att det räcker för en änka med fyra barn att ha ett slitsamt heltidsjobb + hem och barn. Där är det väl inget fel att ta emot hjälp från samhället när din man har dött. Då är det inte samhället som ger dig hjälp utan samhället ger barnen hjälp i din döde mans ställe. Det vore väl mycket bättre för barnen att ha tillgång till sin mamma när de inte har sin pappal längre. Och om du krachar då pga av överansträngning, vem har barnen då? Du underutnyttjar samhället medan andra överutnyttjar det. Jag tror det gör dig lite bitter och det svider tillsammans med allt annat som hänt. Faktiskt så är samhälllets resurser till för just sådana som dig, men samhällets resurser är inte till för de som fuskar och inte är berättigade till det. Ang fusket då så tycker jag att aliansen tongångar om att sätta sjuka och arbetslösa i arbete genom att dra in bidragen är känslokallt och inte värdigt en demokrati. Om de i stället hade sagt att vi vill bekämpa allt fusk i försäkringssystemen så att de som verkligen behöver hjälp har tillgång till den så hade det varit en helt annan sak. Men så säger de inte. Ang skolan så är det en helt annan fråga. Skolministern är den enda minister i aliansen som jag faktiskt ger godkänt. Jag tycker att det är dags att du börjar tänka på dig själv Björken. OCh det är inte att trippeljobba tills du ramlar ihop och dör. Man måste ha lite utrymme för att leva också. Du är faktiskt värd lite bättre.
På tal om sjuka som inte kan arbeta. Nu har jag inte källorna och inte heller kommer jag ihåg var jag läst detta som jag tar ur minnet, men ändå. Den nu varande regeringen hade som mål att minst 50% av de långtidssjuka och sjukpensionerade ska tillbaka i arbete. Redan efter någon månad efter att denna "kampanj" börjat märktes det att målet är ouppnådligt, mer rimligt mål skulle hamant på 10%. Varför? För att de sjuka är sjuka på riktigt och klarar inte av ett arbete! De 10% är inte alla fuskare heller, där finns de som klarar anpassad arbete, efter deras förmåga.
Med reservation att minnet sviker angående procenttalen.
Bettson
29-06-2007, 09:27
Jag har sysslat med personladministration ganska länge.
Sedan 1988 så har jag svarat på ganska många kontroller från både a-kassa och f-kassa. Nu tillhör jag dom som trots att arbetsgivarana är små har exakt koll på vilka dagar folk jobbat och kan svara tio år tillbkaka i tiden även om fk och a.kassan bara frågar två år.
Men under alla dessa år så har det bara varit 1 som fått kontroll som fuskat med a-kassan och 1 som fått kontroll, som fuskat med fk.
Fast i sammanhanget så kan man säga så här, tar man en så finns det tio.
OCh Anma siffrorna var helt rätt. det var 10 % och inte ens en gång alla dessa var fuskare. MÄnga kunde komma i arbete om de fick anpassat arbete.
CITAT (Pirum @ 28-06-2007, 17:36)  .....
Som vanligt är det konstigt att bidragsfusk ska bekämpas med hårdare regler - speciellt för dem med knappa resurser eller svag hälsa, medan skattefusk ska bekämpas med slappare regler - speciellt för dem med mycket pengar. Morot åt den som har, piska åt den som inte har. Det finns ju verkligen olika sorters fusk. Skattefusk är ju egentligen inte fusk, det betraktas av alliansen mera som ett uttryck av kreativitet, alltså något som bör uppmuntras, t ex genom en skatteamnesti. Även studiefusk, är något som skall uppmuntras. Men visst skall man inte förneka att det förekommer fusk med sjukkassan inom vissa kretsar.
mamamaggan
29-06-2007, 11:26
Är det ingen som har reagerat på att det egentligen är missundsamhet från andra hållet som man kan tolka in i denna skröna ?
För visst är det väl missundsamhet mot de som har det sämst att inte vilja vara med och betala till de allmänna försäkringarna ?
Att missunna barn , gamla och sjuka deras rätt till försäkringspengar är väl missundsamhet om något !!!!
Undrar om man gör samma sak med de som anlitar samma privata försäkringsbolag som de själva ?
Missunnar man dem deras rätt till ersättning när t ex de haft inbrott i sitt hem ?
Och slutar betala in sin försäkringspremie i protest ?
Medan man när man själv haft inbrott hävdar att man ska ha ersättning även fast man inte betalt premien?
Björken
29-06-2007, 15:05
Ett sista inlägg i denna frågan från mig blir att svar till en del av er. För det första så har jag poängterat flera gånger att detta är min ståndpunkt och mina val och det står jag fast vid. Sedan så är jag inte på något sätt bitter över något i livet, jag har fyra underbara barn och sju härliga barnbarn som jag har både gett och fått massor av kärlek och omtanke tillsammans med och hoppas att vi har många år kvar tillsammans.
Trots att jag jobbade så mycket och gör fortfarande så vet jag inte vad barnen skulle fått mera av mig i form av omtanke och kärlek, det är något som de själva naturligtvis skulle svara er på. Men efter alla dessa år så skulle jag vid något tillfälle ha fått höra av dem om det var något av den varan de saknade hemma. Det har också gett dem något som jag tycker är viktigt det är att man måste ibland kämpa för att få en sak. De har också lärt sig att det finns saker som är gratis i livet och som man ska ta tillvara på men vill man ha "saker som kostar pengar" får man jobba för att få dem. Det fanns en drivkraft hos mig under dessa tunga år och det var att göra allt som stod i min makt att inte det skulle gå snett för något av barnen för det var under denna period som massmedia sköljde över oss likhetstecknet med ensamstående mammor och värstingar. Det var något jag bestämde mig för att visa att det var en "sanning" som inte stämde.
Sedan kan jag förstå ditt resonemang Bettson till en del, det kunde gått åt skogen, men det var inget jag tänkte på då och jag tackar för dina varma ord. Men för mig kändes det som om det inte fanns något val, varför skulle jag be om hjälp när jag klarade av att fixa det själv. Det var säkert en sak som jag hade med mig i min egna "ryggsäck" från mina egna förälderar.
Nu lämnar jag detta ämne för jag gillar egentligen inte att diskutera politik med människor jag inte känner och det blir fort så infekterat för alla har vi olika syn på saker och håller helt klart fast vid det som känns mest rätt för egen del, det gör jag i varje fall.
Bettson
29-06-2007, 16:33
Ta bara väl hand om dig Björken! Jag vet själv hur det kan gå när man jobbar över sin förmåga. Gjorde det för några veckor sedan. När jag äntligen var klar och kunde slappna av så sov jag som en stock en hel natt ( vilket jag nästan aldrig gör pga värk) VId frukosten nästa dag så lyfter jag tekoppen och bränner mig i örat Var så himla trött och okordinerad att jag inte klarade av att äta frukost utan att kroppen fick brännskador. Tänker bara tanken på att det är tur att mina barn är vuxna så jag bara har mig själv att tänka på. VÅgade inte köra bill på en hel vecka. Har försökt att vila en vecka och tar det lite lugnare nu, försöker glida på en räkmacka fram till semestern. Blir bara så irriterad när högavlönade människor tror att det är bara dom som jobbar hårt. Jag är nämligen precis som du lågavlönad.
Tänk att jag blir så brydd när jag läser sånt här. Är det nåt fel på mig? Jag har jobbat sen jag var 18 år och inte varit arbetslös en enda dag. Men tänk att jag aldrig skulle komma på tanken att reta upp mig på att jag har fått möjlighet att bidra lite till dom som inte haft lika tur som mig. Jag är mest glad att jag haft sån tur.
Men som sagt .... det är kanske nåt fel på mig som tänker så urbota korkat ..??
Bettson
30-06-2007, 07:29
CITAT (AnitaO @ 29-06-2007, 19:58)  Tänk att jag blir så brydd när jag läser sånt här. Är det nåt fel på mig? Jag har jobbat sen jag var 18 år och inte varit arbetslös en enda dag. Men tänk att jag aldrig skulle komma på tanken att reta upp mig på att jag har fått möjlighet att bidra lite till dom som inte haft lika tur som mig. Jag är mest glad att jag haft sån tur.
Men som sagt .... det är kanske nåt fel på mig som tänker så urbota korkat ..?? Snälla, du har väl alrdrig varit korkad.
Ophelia
30-06-2007, 07:35
Missunnar ingen att få hjälp av samhället av de som behöver. Är själv knappast någon höginkomtstagare och har ingen chans i helvetet att få ett enda bidrag. Har dock fått bidrag tidigare i form av studiebidrag (när jag bestämde mig att ta mitt eget ansvar och skaffa en schysst utbildning för att kunna få ett bra jobb). Betalar min skatt och allt vad det krävs av mig. Jag betalar även till facket och a-kassa då jag anser det obota korkat att hoppa av a-kassa i dessa förändringens tidevarv. Vill klara mig själv och inte ligga samhället till last och då får jag betala och dra in på annat. Lever inte i sus och dus, lägger budget och inser att har man 10 kr, kan man inte handla för 12 kr. Är väl medveten att sådana som jag aldrig kommer att kunna få ett endaste bidrag till vare sig boende eller annat. Jag har fått mitt i form av studiebidrag och nu är det slut. Förmodligen skulle jag tjäna en hel del på om skatten sänktes och jag fick själv betala in försäkringar för att täcka upp mitt leverne.
Jag tror att jag har haft tur, tur att ta tag i mitt liv och skaffa mig en bra utbildning och därefter arbete för att därefter leva i en någorlunda tryggad värld.
Mmm, fast studiebidraget är ju ganska lågt, det mesta man 'får' är ju lån - som nu har allt värre återbetalningsstrategier. Som jag varit inne på tidigare, den enskilda grupp i samhället som fått störst försämringar (relativt andra rimliga grupper) de senaste 15 åren är studenter. Speciellt då unga ensamstående studenter med barn. (Dit jag själv inte hör, men känner folk med barn som ändå fått kämpa för att få socialbidrag någon månad på sommaren - är man student är man nämligen inte arbetslös - man förväntas leva på studiebidraget även på sommaren - även om man är arbetslös och letar jobb alltså)
Ophelia
30-06-2007, 08:49
CITAT (Pirum @ 30-06-2007, 09:35)  Mmm, fast studiebidraget är ju ganska lågt, det mesta man 'får' är ju lån - som nu har allt värre återbetalningsstrategier. Som jag varit inne på tidigare, den enskilda grupp i samhället som fått störst försämringar (relativt andra rimliga grupper) de senaste 15 åren är studenter. Speciellt då unga ensamstående studenter med barn. (Dit jag själv inte hör, men känner folk med barn som ändå fått kämpa för att få socialbidrag någon månad på sommaren - är man student är man nämligen inte arbetslös - man förväntas leva på studiebidraget även på sommaren - även om man är arbetslös och letar jobb alltså) Ja inte är studiebidraget högt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|