CITAT (Björken @ 28-06-2007, 04:59)

Ibland undrar jag om jag ska skämmas över att jag arbetar och bidrar med skattepengar. Känns så i varje fall.
Men Björken då, Men behöver väl aldrig någonsin skämmas över att man arbetar. Och man ska absolut inte skämmas över att man gör rätt för sig med skatten. Och inte behöver man skämmas för att man tjänar mycket. Det är väl roligt för den som gör det. Men man ska heller inte behöva skämmas för att man har ett arbete som är så oskäligt dåligt betalt att man inte kan försörja sig. Man har arbetat, men den som sätter upp arbetsvillkoren kanske borde skämmas.
VI fick arbeta hårt hemma när vi var små för att hjälpa till. När jag var tonåring så tyckte jag att det var ett problem att mina händer därav inte var i samma skick som mina kompisars. Mammas svar var att man behöver aldrig skämmas över arbetshänder.
Men man skall heller inte behöva skämmas för om man är sjuk och inte kan arbeta, även om man ville. Man är inte sämre människa för det. Man är bara människa.
Och alla arbetslösa är inte arbetslösa för att de är lata.... det är en alianspåhittad skröna.
Men skämmas borde man göra ifall man inte följer de lagar och regler vi har ang skatt och ekeonomi. Inte för att man utnyttjar alla de lagliga avdrag och rättigheter man har, utan för att man fuskar. Det är en helt annan sak. Jag vill minnas att det var en hel del nya ministrar som inte fick vara med för den skull. Men han som klarade sig var ju fortfarande han med hästsvansen och det är han som sitter och styr vår ekonomi.
Det borde vi Svenskar skämmas för tycker jag, att vi lät någon som var ekonomiskt utbildad köpa barnflickor ( obs inte barnvakt) svart och sedan skylla på att han inte kände till reglerna. Och nu sitter han och bestämmer reglerna och jag kan säga att han inte gör det något vidare eftersom han inte varit ute i det verkliga livet.
Jag skäms i alla fall otroligt mycket över vår finansminister även om jag inte röstade fram honom.