CITAT (Björken @ 28-06-2007, 13:34)

Ja inte hör jag till de högavlönade precis men jag har istället för att gnälla valt att ha två jobb som tillhör låglöneyrkena. Delar ut tidningar fyra timmar på natten och städar på en skola 8 timmar om dagen. Visst sliter det hårt på kroppen, men det är mitt val och jag tar också konsekvenserna av det.
Blev tidigt i livet änka med fyra barn i åldern 9-18 år och mycket rasade samman i mitt liv. Men mitt val var att antagligen ge faen i allt och låta samhället reda ut mitt liv eller att själv göra något åt det. Mitt val stod helt klart att jag skulle reda ut det själv.
Att jag röstar på Alliansen står jag också för och jag tycker att de står för mycket av det jag tycker och tänker, därav valet.
Fast Björken. jag förstår inte riktigt allt över hur du resonerar. När du blev änka tidigt varför anser du bara att du hade två val. Antingen trippeljobba men två jobb + hem och barn eller låta samhället reda ut ditt liv.
Jag tycker nog att det räcker för en änka med fyra barn att ha ett slitsamt heltidsjobb + hem och barn. Där är det väl inget fel att ta emot hjälp från samhället när din man har dött. Då är det inte samhället som ger dig hjälp utan samhället ger barnen hjälp i din döde mans ställe.
Det vore väl mycket bättre för barnen att ha tillgång till sin mamma när de inte har sin pappal längre. Och om du krachar då pga av överansträngning, vem har barnen då?
Du underutnyttjar samhället medan andra överutnyttjar det. Jag tror det gör dig lite bitter och det svider tillsammans med allt annat som hänt.
Faktiskt så är samhälllets resurser till för just sådana som dig, men samhällets resurser är inte till för de som fuskar och inte är berättigade till det. Ang fusket då så tycker jag att aliansen tongångar om att sätta sjuka och arbetslösa i arbete genom att dra in bidragen är känslokallt och inte värdigt en demokrati.
Om de i stället hade sagt att vi vill bekämpa allt fusk i försäkringssystemen så att de som verkligen behöver hjälp har tillgång till den så hade det varit en helt annan sak. Men så säger de inte.
Ang skolan så är det en helt annan fråga. Skolministern är den enda minister i aliansen som jag faktiskt ger godkänt.
Jag tycker att det är dags att du börjar tänka på dig själv Björken. OCh det är inte att trippeljobba tills du ramlar ihop och dör. Man måste ha lite utrymme för att leva också. Du är faktiskt värd lite bättre.