Jag hittade det här på ett annat trädgårdsforum, för jag vill också gärna försöka så pion:
"Skörd och sådd av pionfrö Fröna skördas då baljorna öppnar sig och fröna är rejält mörka. Vanligen är de blåsvarta men undantag finns och då ofta i olika bruna toner. Röda frön är bara skenfrukter och saknar förmåga att gro. Jag använder alltid kvadratska plastkrukor 9x9 eller 7x7 cm men vad som helst i krukväg duger. Kvadratiska krukor är dock utrymmesbesparande och passar i bänkar och plantbackar. I 9 cm krukan sätter jag max 9 frön och i en 7 cm 5. Halva krukan fylls med en bra kompostblandning t.ex. 2 delar trädgårdskompost, 2 delar skarp sand och en del torv. Ovanpå detta såjord tills krukan är fylld till 2/3. På detta läggs fröna och slutligen täcker jag med skarp sand så krukan är full. Allt trycks till så att det blir ett centimetrdjupt vattningsutrymme. Tidigt blommande pioner som dill-, svavel-, sibirisk-, rosenpion m.fl. sås med fördel direkt då fröna mognat. Krukan placeras i skugga och hålls jämt fuktig. En skuggad kallbänk är utomordentlig till ändamålet. "
Eftersom du redan har en begynnande frökapsel så är det troligen en tidigblommande bondpion du har. Jag tror att jag ska sätta en bit täckväv kring mina frökapslar, så att inga odjur norpar dem innan de har mognat.
--------------------
"Jag är en fri människa och en fri människa gräver hur djupt hon vill"(Torgny Lindgren)
|