Det är bra att prata öppet om detta område. Gemene man har lite svårt för att tackla en människa som mår dåligt. Kanske är det p g a rädsla att det ska kosta tid som man upplever att man inte har, rädsla för att dra upp eget undangömt skit eller vad det nu kan vara. Jag har svårt att acceptera att det beror på okunskap och att skylla på det. Varenda människa idag har möjlighet att ta reda på vad en psykisk sjukdom innebär. Man kan vara en mycket klok människa även om man har en bipolär diagnos av något slag. Det smittar inte att hälsa på en människa med depression. Bara för att man har diagnosen schizofreni behöver inte innebära att man är farlig.
Har själv genomgått en rejäl livskris och varit öppen med det och har förstått i efterhand hur illa ställt det egentligen varit. Arbetade under den tiden heltid. Insett att jag har varit tvungen att prioritera bort väldigt mycket, bl a mestadelen av de få vänner jag hade kvar som troligtvis tyckt det varit jobbigt med en vän som inte har ett brutet ben utan är sönderbruten invärtes.
Redigerat av Ophelia: 02-07-2007, 18:34
|