CITAT (Kajsa i Arvika @ 02-07-2007, 18:18)

Å andra sidan, när man väl ÄR där nere i "hålet" så FATTAR man inte att man HAR valmöjligheter, är man därnere behöver man hjälp att komma upp t ex av en kurator som kan hjälpa en att bena upp problemen, att identifiera ljuspunkterna så att man inte schabblar bort det som betyder mest i livet för en.. Hålla fast vid det goda, det kan vara det som e skillnaden mellan utbrändhet eller inte..
Där slår du lite huvudet på spiken... Jag borde veta att det blir bättre varje gång, med lite hjälp och stöd och tiden. Men när jag är i det svarta hålet finns ingenting. Att gå så långt som att tänka på självmord för det finns inget i livet som är värt något, då är man illa ute. Men jag har alltid alltid repat mig och tagit mig upp från just det. Kännt att så "långt ner" ska jag aldrig sjunka, aldrig överge mina barn för det är en sån "feg" utväg. Bara det att det känns inte som någon utväg, dom tankarna känns så riktigt och rediga när allt är förtvivlat. Men har aldrig någonsin gjort annat än snuddat vid tanken.
Den dagen när Johanna Sällström tog livet av sig var det som någon ryckte undan mattan för mig. Hon är lika gammal som jag och hade barn och hon gjorde det. En människa som jag tycker är så underbar som skådis och det lilla man sett av hennes privata. Där, för några månader sen var jag väldigt nere. Kunde hon kan väl jag...och alla glömmer...och lever vidare...
Gosh, det var länge sen jag var så långt under isen som jag var då. Tog så illa vid mig och stöp med huvuet före in i det svarta, jag grät i evigheter för henne, för pappa, för vänner, för stackars barnen i Afrika, för alla övergivna kattungar osv osv...
Men så en dag, eller natt, eller vecka kom solen tillbaks igen och viljan att vara jag igen. Hade jag inte skrivit så mkt som jag gjort i mitt liv hade det nog varit svårare att se ljuset, när jag är nere läser jag tillbaks och tar till mig att det går över. Men jag vet inte vad det är som gör att jag helt plötsligt ramlar ner i ett hål där ingenting i livet är värt något. Och efter några veckor, månad så begriper man knappt att man varit där och "va va dt som var så farligt"...