CITAT (Anders zon 1 @ 02-07-2007, 23:27)

tiagirl! Stor blåklocka är inte fridlyst, men det betyder inte att det är fritt fram att gräva upp plantor hur som helst. Jag reagerar över att du säger att du grävt upp "massor" av blåklockor. Stor blåklocka brukar sällan förekomma i särskilt stora mängder så i mina öron låter det som om du skövlat något bestånd.

Fast förhoppningsvis har jag fel! Att skövla bestånd är INTE tillåtet enligt allemansrätten och man bör fråga markägaren om lov innan man alls gräver upp några växter. Om man nu dristar sig till att gräva upp vilda växter måste man absolut se till att inte skatta beståndet mer än det tål, d v s bara ta något enstaka exemplar om det finns mycket av växten på platsen. Är det ett litet bestånd får man helt enkelt låta bli, även om man har tillstånd av markägaren! Kan tillägga att stor blåklocka tillhör de växter som minskat rejält i stora delar av vårt land och den kan mycket väl bli hotad i framtiden - så var försiktig med den!
15 st kanske på tre olika platser! Här är den då rakt inte någon bristvara utan växer precis överallt!!!!!!!!!!! Skövla...då pratar man om hundratals plantor på en stor yta, tror du jag har blåklockor enbart i trädgården eller?? Om jag nu skulle hitta en markägare till vägrenen så skulle dom bara garva ihjäl sig om jag frågade om jag fick ta några blåklockor, det kan jag ju lova dig.
Skillnaden mellan mig och andra är att jag talar om vad jag gör och då är det jag som blir påhoppad! Det finns många roliga människor(som man tror har sökt till polishögskolan men inte kommit in)här måste jag säga. Alla
gör det men ingen vågar säga nåt. Vad det än är!

En hemlis till, jag plockade blåsippor en dag. Och fick med rötter på en, satte den i stenpartiet och den växer där!!! Fyyy på mig. Kanske utrodade hela Sveriges blåsippor. Nu kommer du nog få gåshud men mina barn kan inte plocka blommor alls, dom drar upp dom med rötterna. Om det så är liljekonvaljer, blåsippor eller blåklockor. Fem stycken eller hela
bestånd.
Jag hoppas du var ute på landet och vaktade på alla som rensade all öppen mark på alla blommor till hela sveriges midsommarstänger.