Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Växter för humlor?
          TantGredelin
          Inlägg 05-07-2007, 18:52
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 275
          Medlem nr: 8 249

Jag har inte läst boken, men i nån tidning stod det att Göran Holmström, i sin nya bok om humlor, uppmanar alla att plantera minst två typiska humleväxter. Jag undrar om någon vet vad man ska plantera? Fruktträden är förstås humleväxter och jag har sett att oregano drar till sig flera humlesorter, min honungsros blir också uppvaktad. Vad mer kan man plantera? Vi har massor av humlor här och jag vill gärna ha fler.

--------------------
          "Jag är en fri människa och en fri människa gräver hur djupt hon vill"(Torgny Lindgren)

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Eva 33c
          Inlägg 05-07-2007, 20:45
          Länk hit: #2

Gäster

När sälgen blommar hos mig surrar det i den som en motorväg på avstånd, sälgens blommor är värdefulla för humlor eftersom det inte finns så mycket annat som blommar så tidigt. Kanske kan man spara någon sälg i utkanten av sin trädgård.
          Lönnen brukar också surra trevligt när den blommar.
          I år klippte jag aldrig min lilla oxbärshäck, och det var ett rent nöje att gå längs den och lyssna på humle (och bi-) surret. Som en motor lät den.
          Nu kryper de in och ut ur alla digitalisblommor, även alunrotens blomstänglar är populära. När sedan lammören slår ut är de favoriter också. Jag har en känsla av att alla blommor som sitter i "ax" verkar vara tilldragande på humlor, kanske är det effektivt med så mycket blommor nära varandra, vad vet jag.
          Lejongap vill jag minnas är poppis också, där kryper de in helt och hållet i "gapet" och rumsterar om. smile.gif

Redigerat av Eva 33c: 05-07-2007, 20:45

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 05:30

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon