CITAT (Micke @ 02-12-2003, 16:48)
Aha, en stenåldersromantiker? Beklagar min bristande tro på att det kan ha varit bättre förr. Jag envisas med att tro att stenåldersmänniskan knappast hade det särskilt mycket bättre ställt i motsvarande klimatförhållanden som vi lever i idag här i Norden.
Jaså. Du tycker det är romantiskt att anse att just 1700-talet som referens för hur det var "förr i tiden" haltar.
Det vore intressant om man kunde jämföra medellivslängden hos samer och eskimåer på 1700-talet med den hos de svenska bönderna vid samma tid. Dom levde ju i likvärdigt klimat, men av jakt och fiske.
Hur hårt det kunde vara i de svenska fjällen i början av 1900-talet har jag hört av gamla bekanta, så jag tror ju inte att livet för samerna var på något vis lättare 200 år tidigare. Men fråga någon som växte upp i en statarlänga på ett sydsvenskt storgods på 1910-talet hur dom hade det med mat. Och där var inte heller livet enklare på 1700- än på 1900-talen.
Läkarvården var heller inte bättre på 1700-talet än på stenåldern, annat än för ett litet fåtal. Man dog av samma infektioner, skador och förlossningskomplikationer. Dock spreds infektionerna snabbare i dåtidens städer med deras hygieniska nivå.