Jag tror inte media påstår att människor med aspergers syndrom är mer benägna att mörda än andra, det beror på vad man läser in i texten. Hur ofta näms inte att våldsverkare lider av schizofreni, manodepressivitet, depression etc.
Däremot läste jag en irriterande intervju med Olle Palmlöf efter att han blivit mordhotad av någon (inte ens säkert att det var en person med aspergers f ö):
Hur reagerade du på hoten? - Klart att det är läskigt. Många av de med aspergers syndrom är ju desstom rätt aggressiva, så jag kollade lite extra över axeln efter det.
http://www.aftonbladet.se/vss/noje/story/0...,481151,00.htmlOlle Palmlöf är naiv, korkad och plump i sin satir och han är inte särskilt smart eller allmänbildad när det gäller aspergers syndrom heller. Tyvärr låter reportern hans felaktiga påstående stå oemotsagt och
det kan tolkas helt fel.
Där har vi ett medialt tjänstefel imho, men det är faktiskt inte reportern som gör det felaktiga påståendet. Han låter det bara passera obestritt vilket förvisso kan bero på okunskap. Björn Solfors vet säkert inte någonting om syndromet helt enkelt.
Redigerat av LadyG: 06-07-2007, 10:21