Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Lagt kullersten runt uppvuxen lönn, Cilla och andra trädexperter hjälp!
          pleximaster
          Inlägg 06-07-2007, 11:35
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 408
          Medlem nr: 9 317

Hej jag har lagt kullerstensgång runt ett av uthusen och där växer en 20-25 årig lönn frodigt. Innan var där gräs och det blev kladdigt att gå under en stor dev av året. För att inte störa trädet för mycket grävde jag i närhelen av det bara bort grässvålen la på fiber duk, bärlager och satte kullerstenen i sättsand. Detta utan att packa något lager med padda utan endast med vattenslangen.

Trädet växer i tomtgräns och på andra sidan är det asfalterat. Längs med tomten finns en 1 meter bred remsa med öppen jord där jag planterat en bokhäck. Det är i denna häck som lönnen står. Min fråga är hur jag bäst hjälper lönnen med näring och dylikt nu när jag stenlagt en stor del av dess droppzon?

mvh plexi

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cilla
          Inlägg 07-07-2007, 02:58
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Hej,
          Japp, sättsanden läggs ju för att stenar inte ska sjunka eller röra sig, den är bra på det eftersom den är så packad att luft inte kommer emellan sandkornen. Det är just detta som är problemet för träd - där finns inte syre som trädens rötter behöver.

OK, så asfalteringen lades ganska nyligen. Hur stor stamtjocklek har lönnen, och hur är stället den växer på - är marken naturlig och djup eller schaktad elelr grund eller snustorr - kan man förvänta sig stark eller svag tillväxt? Dvs - hur gammalt ungefär kan trädet ha varit när asfalten lades?

Och sedan - om du kollar lönnens tillväxt år för år (fråga om du inte vet hur man gör) - ser man stor skillnad före och efter 2003?

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-08-2025, 03:11

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon